Blogghopp: Sommerlektyre

De siste dagene har jeg utforsket bokbloggeruniverset en del, og vært innom hos flere interessante bokbloggere. Listen over blogger jeg følger blir bare lengre og lengre. Og hos flere har jeg oppdaget noe jeg aldri har hørt om før, nemlig blogghopp. Jeg måtte google det, men når jeg skjønte hva det var tenkte jeg jo at dette var en morsom liten sak. Så selv om dette innlegget kun blir mitt tredje i min bokbloggerverden, så tenker jeg at jo før jo bedre. Så da hiver jeg meg på og lager mitt første blogghoppinnlegg.

Akkurat dette blogghoppet er det Anita som har startet, og det gjelder da å dele hvilke bøker man har planer om å lese for sommeren. Så her kommer listen over min planlagte sommerlektyre:

Flaggermusmannen, av Jo Nesbø

Jeg må ærlig innrømme at jeg aldri i mitt liv har lest en eneste roman om Harry Hole, men jeg har hørt mye bra om bøkene, og oppstyret rundt den nyeste, Politi, tar jo helt av. Så nå er det på tide. Om man begynne rett på Politi, eller om man må lese de andre bøkene først vet jeg ikke, men jeg er veldig fan av å gjøre ting i kronologisk rekkefølge, så da gjør jeg det, og begynner i sommer med Flaggermusmannen.

Foto: bokelskere.no

Foto: bokelskere.no

Dona Maria, av Cecilia Samartin

Dona Maria er den foreløpig siste boken til Samartin. Jeg har lest alle de andre, og har likt dem veldig godt, selv om jeg må innrømme at den siste, La Peregrina, satte meg litt ut på slutten. Uansett, i Dona Maria skriver Samartin igjen om Cuba, slik hun gjorde i Drømmehjerte. Boken har fått gode terningkast, så jeg tenker denne passer perfekt som lett lesestoff på bryggekanten i sommer.

dona maria

Foto: bokelskere.no

Kunste å være kvinne, av Caitlin Moran

En venninne av meg leste denne, og anbefalte den til meg. Jeg kjøpte den i bursdagsgave til min mor i fjor sommer, og denne sommeren tenkte jeg å låne den fra bokhyllen hennes og lese den selv.

Den Norske Bokdatabase sier dette om boken: «Forfatteren skriver her delvis selvbiografisk og humoristisk om kvinnesak og kvinneliv. Boka følger henne gjennom en slitsom oppvekst, på jobben, i senga, på strippeklubb og gjennom mer eller mindre vellykkede forhold, frem til morsrolle og familieliv.»

Foto: bokelskere.no

Foto: bokelskere.no

Dagen skal komme med blå vind, av Levi Henriksen

Hvorfor jeg vil lese denne boken? Helt ærlig? Jeg meldte meg inn i Den Norske Bokklubben for ikke så lenge siden, og fikk velge tre gratis bøker i velkomstgave. Jeg valgte ikke denne, men med en feil ble den ene boken jeg hadde valgt altså byttet ut med denne. Jeg har ikke giddet å klage eller noe sånt, feil kan skje, og den var jo tross alt gratis. Og siden jeg prøver å innføre en regel om at jeg ikke skal ha noen uleste bøker i bokhylla mi (har en liten vei å gå der altså), så må jeg jo neste gi den en sjanse og lese den.

Fra baksiden: «»Hvor mye galt er du villig til å gjøre, for til slutt å gjøre noe godt?« Mikael Hildonen prøvde og fikk det ikke til(…)Livet hans er ved et nullpunkt. Forloveden er død(…)og ikke minst må han betale det han skylder noen menn på tunge motorsykler». For meg kan det høres ut som interessant lesing det her.

Foto: Gyldendal Forlag

Foto: Gyldendal Forlag

Flink pike, av Gillian Flynn

Dette er neste hovedbok i Bokklubben Nye Bøker, som jeg er medlem i. Gleder meg til å ta fatt på den.

Foto: bokklubben.no

Foto: bokklubben.no

Disse fem bøkene er altså min leseplan for sommeren, jeg håper og regner egentlig med at jeg får lest flere enn dette, men det er vel best å ikke gå for hardt ut sånn i førsteomgang. Blir det flere bøker, vil det jo bare være en gledelig lesebonus for min del.

God sommer!

Trykker du på knappen nedenfor, kan du se andre sine sommerlektyrelister:

10 thoughts on “Blogghopp: Sommerlektyre

  1. Velkommen til bloggverden.:) Flink pike var en ganske spennende bok, selv om den var teg i starten, synes jeg. Ellers har vi Dona Maria til felles ja. Harry Hole kjenner heller ikke jeg særlig godt. Har knapt lest noen sider av et par av disse bøkene.

    • Takk 🙂 Er spent på om Harry Hole er like bra som «alle» sier de er 😉 Flaggermusmanne vant jo en pris og to, så få håpe det ikke var uten grunn 🙂

  2. Fin liste! Jeg har heller ikke lest noe av Nesbø ennå men en gang skal jeg ta fatt på dem. Er spent på om de faller i smak. «Flink pike» har jeg lest og likt veldig godt. Ser ut som du har en fin lesesommer foran deg.

    • Har egentlig fått ganske høye forventninger til Nesbø, så jeg håper det holder mål 😉 Synes det som står skrevet om Flink pike virker veldig bra, så jeg gleder meg til den 🙂

  3. Bra liste! Og jeg er nesten misunnelig på deg som har alle Harry Hole-bøkene til gode å lese – de blir bare bedre og bedre… Gøy at du ble med på blogghopp 🙂

  4. Fin liste for sommerens lesing! «Flink pike» har jeg på leselisten (ikke for sommerens) og har hørt både positivt og negativt om den så jeg er spent på hva jeg kommer til å mene. God sommer, og god lesing 🙂

  5. Tilbaketråkk: Juni – en oppsummering | Lesehesten

Legg igjen en kommentar

