Bokomtale: Hundreåringen som klatret ut gjennom vinduet og forsvant

Forfatter: Jonas Jonasson

Forlag: Piratforlaget

Utgivelsesår: 2011

Hundreåringen som klatret ut gjennom vinduet og forsvant handler om svenske Allan Karlsson. På hundreårsdagen sin bestemmer han seg for å rømme fra gamlehjemmet han bor på, og vi før følge han gjennom en rekke mer eller mindre usannsynlige hendelser i de neste ukene av hans liv, som blant annet innebærer 50 millioner kroner i en koffert, en elefant med navn Sonja, den kriminelle banden Never Again, som blir ”konvertert” til en religiøs bande for å slippe unna statsadvokaten, og en stakkars politibetjent som til slutt ikke aner sin arme råd.

Samtidig som denne rømmingen fra gamlehjemmet foregår, får vi også vite resten av livshistorien til Allan, fra han ble født og til den dagen han bestemmer seg for å rømme. I løpet av livet har han blant annet kjempet i borgerkrigen i Spania, hjulpet både USA og Sovjet med å skaffe seg atombomben, spist nudler med formann Mao, vært spion for CIA og tilbrakt fem år i Gulag, for å nevne noe.

Boken er humoristisk skrevet, dessverre ikke helt min humor (må innrømme at humoren min kanskje er litt spesiell da), men jeg trakk nå likevel på smilebåndet et par ganger og koste meg generelt mens jeg leste. Det er en god og underholdende bok. Mitt eksemplar inneholder litt flere skrivefeil enn det jeg tillater, og jeg blir generelt ganske irritert når jeg finner flere enn en skrivefeil i en bok jeg har kjøpt og betalt for. Men jeg vil allikevel anbefale deg å lese denne boken om du ikke har lest den enda.

2 thoughts on “Bokomtale: Hundreåringen som klatret ut gjennom vinduet og forsvant

1. Tilbaketråkk: Jonas Jonasson: Hundreåringen som klatret ut gjennom vinduet og forsvant | Karis bokprat

Twitter-bilde