Bokomtale: Dagen skal komme med blå vind

Foto: Gyldendal Forlag

Foto: Gyldendal Forlag

Forfatter: Levi Henriksen

Forlag: Gyldendal

Utgivelsesår: 2011

Dagen skal komme med blå vind handler om Mikael Hildonen. Hans forlovede er dø, og nå står han overfor omsorgsansvar for niesen, som broren hans ikke vil vite av. Men det er ikke bare-bare når man i tillegg skylder en haug med penger til skumle menn på motorsykkel.

Man får fort medfølelse med hovedpersonen, for livet hans er blitt ganske tragisk uten at det egentlig er hans feil. Forlovedens død er ikke det eneste vanskelige som har skjedd og kommer til å skje. Men jeg føler ikke jeg kan si så mye mer uten å røpe for mye av boka.

Forfatteren har innimellom noen helt fantastisk gode metaforer som virkelig fikk meg til å stoppe opp å tenke! Men jeg klarer faktisk ikke å bestemme meg for om jeg liker denne boka eller ikke. Jeg mener, jeg har jo tross alt ikke brukt mer enn tre dager på å lese den, og inni de tre dagene brukte jeg en hel dag på å flytte fra en by til en annen. Så da burde jeg jo konkludere med at det er en bra bok. Men jeg vet liksom ikke helt. Den var lettlest, men samtidig på det dypere planet. Forfatteren skriver litt annerledes enn jeg er vant til, så kanskje tingen bare er at det var uvant. For det er absolutt ingen dårlig bok. Konklusjonen må bli at jeg vil anbefale deg å lese den, for det var ikke bortkastet tid.

Noen andre som har følt det sånn etter å ha lest en bok?

Legg igjen en kommentar

