Bokomtale: Kunsten å være kvinne

Foto: gyldendal.no

Foto: gyldendal.no

Forfatter: Caitlin Moran

Forlag: Gyldendal

Utgivelsesår: 2012 (i Norge)

Caitlin Moran er ei kul dame. Jeg liker henne.

15 år gammel, i 1990, hadde hun ingen venner, og hadde dermed mer enn nok tid til å skrive sin første roman, The Cronicles of Narmo. 16 år gammel begynte hun å jobbe i et musikkmagasin, Melody Maker. 18 år gammel var hun programleder for et nattlig radiopogram, for deretter å jobbe 18 år for The Times. (Kilde: http://www.how-tobeawoman.com/index.php)

Kunsten å være kvinne er delvis en selvbiografi, delvis kamprop. I humoristisk ånd går Moran løs på typiske kvinnelige sopørsmål. Vi følger henne gjennom en slitsom oppvekst, på jobben, i senga, på strippeklubb, gjennom mer eller mindre vellykkede forhold, frem til morsrollen og livet som frustrert frue. (Kilde: Baksiden av boken)

I 2011 fikk hun flere priser for boken: Galaxy Book of the Year 2011, Galaxy Popular Non-Fiction Award, Irish Book Award (RTE Listeners Choice), British Society of Newspapers – Columnist of the Year og Cosmo Ultimate Writer of the Year. (Kilde: http://www.how-tobeawoman.com/index.php)

Jeg likte ikke boken, det skal jeg være ærlig å si. Det er sannsynligvis noe galt med meg, men jeg likte den altså ikke. Joda, den har absolutt sine høydepunkt, og jeg lo til og med høyt noen ganger. Men på generell basis syns jeg den var tung å komme gjennom og et ork å lese ferdig. Den var ikke helt hva jeg hadde ventet meg, og etter alle de strålende kritikkene, var forventningen stor. Men en ting positiv ting jeg vil nevne, er at jeg syns det står enormt stor respekt av at hun skriver om sin egen abort. Bortsett fra det, og noen andre gode punkter i boken, så er jeg bare glad jeg er ferdig med den egentlig. Nå går den tilbake i bokhyllen, og der blir den.

3 thoughts on “Bokomtale: Kunsten å være kvinne

  1. Du har kanskje det samme forholdet til «morsomme» bøker som meg. Jeg ler sjeldent av det, synes ofte det blir tamt og dumt. Godt gjort å lese ferdig hvis du ikke likte den.

    • Tror jeg har en form for tvangstanke som gjør at jeg bare må avslutte ting jeg har begynt på 😛 Godt å høre at jeg ikke er den eneste som ikke ler av humoristiske bøker 😉

  2. Tilbaketråkk: Juni – en oppsummering | Lesehesten

Legg igjen en kommentar

