Boken på vent #4

Boken på vent er det Beathes Bokhylle som arrangerer hver tirsdag. Min bok på vent denne uken er en bok som jeg lenge har hatt lyst å lese, men jeg har ikke hatt tid enda for jeg har så mye annet foran i køen. Også har jeg ikke kommet så langt som til å kjøpe eller låne den heller enda, så den må nok vente litt til.

Uansett, En mann ved navn Ove, av Fredrik Backman er boken på vent hos meg denne uken. Den er utgitt i år, altså 2013, og har høstet strålende kritikker. Jeg har faktisk ikke lest noe som helst negativt om denne boken (enda?), så den må jo bare være bra.

Forlaget skriver dette om boken:

Ove er 59 år. Han kjører Saab. Til tross for at han ble sparket som styreleder i borettslaget for flere år siden (i det som Ove selv bare omtaler som «statskuppet»), klarer han ikke å la være å blande seg inn. Han sjekker at alt er på stell, og at ingen bryter reglene.
Men når de nyinnflyttede naboene i rekkehuset midt imot er så uheldige å ødelegge Oves postkasse, blir det opptakten til en humoristisk og hjertevarm historie om rufsete katter, uventet vennskap – og kunsten å rygge med tilhenger. Det som skjer, kommer til å forandre en mann og et borettslag for alltid. En roman om kjærlighet, skikkelig verktøy og betydningen av alltid å kjøre Saab.

Flere bøker på vent finner du her.

20 thoughts on “Boken på vent #4

  1. Jeg er sikker på at dette er en bra bok, noe må det jo ha å si at den får så bra kritikker – men for all del, jeg har opplevd å lese bøker med supre kritikker som ikke har fenget meg i det heletatt.
    Men bare av forlagets omtale så virker det som at denne inneholder en god del humor.

    • Akkurat det med at den skal være humoristisk må jeg si begkymrer meg litt, for jeg har en tendens til å ikke ha helt samme humoren som alle andre. Men tiden vil vise, kanskje jeg blir den første til å ikke gi denne boken bra kritikker 😛

  2. Har akkurat lest denne boken og jeg tenker mye tilbake på det jeg har lest, er rett og slett blitt litt småforelsket i den. Noen ganger kommer litt små latterbobler som sitter igjen etter opplevelsen. Gled deg til å lese denne, den er fantastisk!:)

  3. Jeg er litt skeptisk på «humoristiske» bøker. Prøver meg på Hundreåringen som klatret ut gjennom vinduet og forsvant av Jonas Jonassen. Ikke så morsom som mange skal ha den til, men småsjarmerende. Kos deg med En mann ved navn Ove når den tid kommer 🙂

    • Jeg er også litt skeptisk, for humoristiske bøker er ikke alltid humoristiske for meg :p Hundreåringen f.eks. syns jeg ikke var veldig morsom, men allikevel en fin bok, så jeg skal nå gi denne en sjanse 😉

  4. En mann ved navn Ove hørte jeg som lydbok for ei stund sida, har bare ikke fått tid (eller selvdisiplin nok) til å skrive omtale. Det er ei utrolig god bok- på alle måter! Det som overrasket meg, var at den har blitt sammenlignet med «Hundreåringen som klatret ut av vinduet…». Dette er ei helt anna og mye dypere bok. Den er både trist, rørende, hjertevarm og morsom, men mest av alt minner den leseren om at alt er ikke bestandig sånn det ser ut, og det finnes forklaringer på det meste. Gled deg til denne! En av favorittene hittil i år ;o)

Legg igjen en kommentar

