Bokomtale: Menn som hater kvinner

Forfatter: Stieg Larsson

Forlag: Gyldendal

Utgivelsesår: 2006

Priser: Vant Glassnøkkelen i 2006

Stieg Larsson var en svensk forfatter, journalist og redaktør. Han døde relativt ung av et hjerteinfarkt, og bøkene i Milleniumtriologien er utgitt etter hans død. Han hadde også nesten skrevet ferdig en fjerde bok, men denne har familien bestemt seg for å ikke utgi. Larsson har vunnet flere priser for disse bøkene, men alle da etter hans død.

Menn som hater kvinner er første bok i triologien. Her blir vi kjent med Mikael Blomkvist som er finansjournalist og akkurat har blitt dømt til tre måneders fengsel for brudd på etikkloven. Han har blitt lurt av Hans-Erik Wennerström til å publisere falske opplysninger i en artikkel for å dekke over det gale Wennerström egentlig har gjort. Nå blir Mikael kontaktet av en Henrik Vanger som ønsker å engasjere ham til å oppløse et gammelt familiemysterium under påskudd av å skrive biografien om Henrik Vanger. Gjennom dette oppdraget treffer han Lisbeth Salander, og sammen jobber de mot å oppklare mysteriet.

Dette var en spennende bok. Jeg syns den var litt treg i starten. Mye forklaringer og ting man skal sette seg inn i, som jeg fort kan begynne å kjede meg av, og slite med å henge med i svingene. Men det tok seg opp etter en stund, og høydepunktet i boken er bare superspennende. Spenningskurven er forøvrig bygd opp akkurat slik den skal, langsomt opp mot toppen også en brattere bakke ned igjen på slutten. Jeg liker plottet, selv om jeg skjønte svaret på gåten lenge før jeg egentlig skulle. Forfatteren skriver på en bra måte. Litt lange kapitler etter min smak, men de er ofte brutt om med hele linjeskift, noe som til en viss grad kompenserer for dette. Jeg anbefaler denne boken.

5 thoughts on “Bokomtale: Menn som hater kvinner

1. Har den første boka i denne trilogien på hylla og ikke lest den ennå. Ville vente til alt oppstyret om den trilogien hadde lagt seg. Men kommer nok til å lese den en gang i fremtiden. Den virker spennende 🙂 PS. Velkommen til bokbloggverdenen forresten 🙂

2. Tilbaketråkk: Boken på vent #5 | Lesehesten