Bokomtale: Flaggermusmannen

Forfatter: Jo Nesbø
Forlag: Aschehoug
Utgivelsesår: 1997
Priser: Rivertonprisen (1997) og Glassnøkkelen (1998)

Om forfatteren
Jo Nesbø er født og oppvokst i Molde. Han er forfatter, musiker, siviløkonom og finansanalytiker. I sine yngre dager ville han helst bli fotballspiller, og sytten år gammel spilte han for Molde Fotballklubb. Fotballdrømmen gikk dermed i grus da han ødela ligamentene i knærne sine. Karakterene han fikk på skolen var dårlige nok til at en rekke karriereveier var stengt. Da dro Nesbø i militæret, opp til Nord-Norge, og ble der de tre neste årene. Siden fullførte han videregående med toppkarakterer og begynte på Norges Handelshøyskole i Bergen.

På NHH ble han med i et band og senere, da han flyttet til Oslo, utviklet musikkinteressen seg til suksesshistorien med Di derre. Etter noen år ble det derimot for mye, med både dagjobb som aksjemegler og konserter om kveldene, så Nesbø tok seg en seks måneders ferie, pakket kofferten og dro til Australia. Han tok med seg datamaskinen sin, for han hadde fått forespørsel fra et forlag om å skrive en bok om bandet sitt, hvilket gjorde at Nesbø innså at han var klar for å skrive sin første roman.

Flyturen til Australia tar 30 timer, og i løpet av den tenkte Nesbø ut et plot. Da han kom til hotellet i Sydney begynte han å skrive om en fyr som het Harry, nettopp hadde landet i Sydney og bodde på samme hotell som ham.

Nesbø sendte manuskriptet inn til forlaget unner et pseudonym, for at han ikke skulle bli publisert bare fordi han var popstjerne. Manuskriptet hans ble likevel godkjent og i 1997 ble Flaggermusmannen utgitt. Litt morsomt er det at når han møtte opp på forlaget og forklarte hvorfor han hadde brukt et pseudonym, så var det ingen av dem som hadde hørt om Jo Nesbø.

Flaggermusmannen ble stor suksess, og vant både Rivertonprisen i 1997 og Glassnøkkelen i 1998. Senere har Nesbø skrevet enda ni bøker om Harry Hole. Kilde for biografi: jonesbo.com.

Om boken
I Flaggermusmannen treffer vi Harry Hole som akkurat har landet i Sydney etter en 30 timers flytur fra Oslo. Han er sendt ned for å bistå i etterforskningen av drapet på norske Ingrid Holter. Han blir satt sammen med etterforsker Andrew Kensington, som har meldt seg frivillig til saken og å jobbe med utlendingen. Etterhvert skjønner Harry at Andrew vet hvem som er morderen, men ikke kan si det, og heller prøver å få Harry til å skjønne det selv. Utfallet blir ikke helt som planlagt da hovedmistenkte Otto Rechtnagel blir drept rett foran øynene politiet, og Andrew blir funnet død i Rechtnagels leilighet senere samme kveld.

Min mening
Jeg syns boken er godt skrevet, jeg trodde det var flere personer som var morderen mens jeg leste, også viste det seg at det ikke var sånn allikevel, og Nesbø klarte å bevare spenningen helt til slutten. Vi får også vite mye om Harry sin bakgrunn, som jeg tror kommer til å være en bra ting å ha i bakhodet når jeg leser de andre bøkene. Jeg har i hvert fall hørt at flere av de som har lest bøkene på engelsk syns det er dumt at Flaggermusmannen ikke var den første som ble gitt ut på engelsk. Jeg liker også historiene vi får om aboriginerenes bakgrunn, og fortellingene de har. Boken anbefales.

10 thoughts on “Bokomtale: Flaggermusmannen

1. Jeg har likt Jo Nesbø sine bøker (også barnebøkene hans) lenge, og Harry Hole fikk seg et kraftig oppsving med den siste boken. Gled deg til fortsettelsen!

2. Jeg har ennå til gode å lese noe av Jo Nesbø, bortsett fra at jeg har sett filmatiseringen av «Hodejegerne». Den var bra, og nå ble jeg fristet til å lese en av bøkene!