Bokomtale: Kakerlakkene

kakerlakkeneForfatter: Jo Nesbø

Forlag: Aschehoug

Utgitt: 1998

Vinteren 1998 dro Nesbø til Bangkok for å skrive Kakerlakkene. Han hadde tenkt å bli i to måneder, men skjønte raskt at det ikke kom til å fungere, byen var for klaustrofobisk. Heldigvis for oss var han etter to uker forelsket i byen, i å være svett, at luften skulle ha en egen lukt, og han la ikke merke til all støyen lengre. Kakerlakkene ble til. (Kilde: jonesbo.com).

Mer om Jo Nesbø.

Kakerlakkene møter vi altså Harry Hole i Bangkok. Han er sendt ned dit for å løse mordet på den norske ambassadøren, Atle Molnes, som blir funnet død på et motell. Sammen med thailandsk politi finner han ut at ikke alt er som det skal være. Molnes er på et eller annet vis blandet inn i en pedofilisak, men er det han som er skyldig? Og hvem drepte egentlig Molnes? En hore? En hallik? Eller noen andre? Hva hadde han egentlig rotet seg inn i? Vi får bli med inn i Bangkoks horemiljø og dopmiljø, Nesbø er flink å få miljøet til å virke levende og autentisk.

Jeg likte forrige bok, Flaggermusmannen, godt. Kakerlakkene topper dette med i hvert fall ti ganger. En veldig godt skrevet bok. Veldig spennende, og fryktelig vanskelig å legge fra seg når man først hadde begynt. Men jeg er veldig glad jeg hadde lest Flaggermusmannen først. Selv om Kakerlakkene er frittstående, så er det flere ting jeg ikke ville forstått like godt om jeg ikke hadde lest den første boken om Harry Hole.

Kakerlakkene serverer Nesbø oss et plot og en overraskende løsning som jeg ikke hadde klart å gjette meg til, men når løsningen kom, så tenkte jeg ja, selvfølgelig. Altså, en godt skrevet roman, som ga hint underveis, men allikevel ikke avslørte for mye. Bravo!

5 thoughts on “Bokomtale: Kakerlakkene

  1. Tilbaketråkk: Boken på vent #10 | Lesehesten

  2. Tilbaketråkk: Boken på vent #13 | Lesehesten

  3. Tilbaketråkk: Nytt i hylla #8 – julegavespesial | Lesehesten

  4. Tilbaketråkk: Bokomtale: Sorgenfri | Lesehesten

  5. Tilbaketråkk: Boken på vent #25 | Lesehesten

Legg igjen en kommentar

