Bokomtale: Flink pike

20130721-094110.jpgForfatter: Gillian Flynn

Forlag: Font

Utgitt: 2013

Fra baksiden av boken:

Hvor godt kjenner du egentlig den du tror du blir elsket av? Dette spørsmålet må Nick Dunne stille seg på sin femte bryllupsdag, da kona Amy plutselig blir sporløst borte. Politiet mistenker – nærmest av gammel vane – ektemannen. De undersøker datamaskinen hans og finner spor av suspekte søk, og venner av Amy forteller at hun den siste tiden har vært redd for ham og holdte flere ting hemmelig for ham. Nick bedyrer at han er uskyldig, men kan ikke forklare stadige løgner og mistenkelige utflukter. Og hva med den tilsynelatende bekymringsløse oppførselen hans, den forhøyede livsforsikringen og … hvor er det blitt av Amy?

Første halvdel av boken likte jeg kjempegodt! Dette er en psykologisk thriller skrevet på en utrolig bra måte. Annet hvert kapittel er det ektemannen Nick som forteller, og vi får historien i nåtid, fra den dagen Amy forsvinner. Og annet hvert kapittel er Amys dagboknotater, hvor vi får inntrykk av hvordan Amy er (var?) som person. Forfatteren lar det ikke være noen tvil om hvem dette ekteparet er som personer, og jeg blir nesten like overbevist som politiet på at Nick har drept Amy, men bare nesten. Utrolig godt skrevet.

Også kommer andre halvdel. Den starter med et aha! bam!, og alt du har trodd til nå snus på hodet. Du tenker «åja, selvfølgelig, hvorfor så jeg ikke den komme?». Her er også annet hvert kapittel fortalt av ektemann og kone, men når får vi også Amy sin fortellerstemme i nåtid. Men dessverre er siste halvdel av boken litt treg, og det går tregere og tregere før det trekker ut i en slutt som jeg syns var helt på trynet. Æsj! Og det gjør at – selv om boken så vidt jeg kan se bare har fått terningkast seks og mye av den tross alt var fryktelig godt skrevet – jeg ikke vil anbefale å ta deg tid til å lese denne. Når jeg begynte på boken tenkte jeg at jeg selvfølgelig skulle lese de andre bøkene til Flynn også, men det må jeg jammen revurdere nå.

5 thoughts on “Bokomtale: Flink pike

1. Fin omtale 🙂
    Jeg elsker psykologiske thrillere/absurde bøker, men jeg ble veldig skuffet over Flink pike av Gillian Flynn. Syns hele boka var bare langdryg og forutsigbar. Så dum jeg var leste jeg også Mørke rom av samme forfatter og ble like skuffet haha 🙂 Så ingen flere G. Flnn bøker på meg. Jeg liker absurde bøker, men jeg likte bare ikke skrivemåten hennes. Den er bare platt. Så syns bøkene hennes er vel oppskrytte 🙂

2. Tilbaketråkk: Juli – en oppsummering | Lesehesten

Twitter-bilde

Google+-bilde