Bokomtale: Drageløperen

drageløperenForfatter: Khaled Hosseini

Forlag: Schibsted

Utgitt: 2006

Amir bor sammen med sin far, Baba, i et flott herskapshus i Kabul. Moren hans døde mens hun fødte Amir. I uthuset bor Ali, med sin sønn, Hassan, som er nesten jevngammel med Amir. Ali og Hassan er hazarer, og jobber for Baba. Amir og Hassan tilbringer dagene sammen og leker og flyr med drager. Men så en dag skjer det noe forferdelig, som skal endre vennskapet deres for alltid.

En stund etterpå bryter krigen ut i Kabul, og Baba tar med seg Amir til USA. Her lever de et nytt, liv, ikke i overdådighet som de har gjort, men de har det bra allikevel. Amir finner seg en vakker kone, og like etter dør Baba. Amir lever et fint liv i USA sammen med sin kone Somaya, men en ringer en gammel venn av faren. Amir må dra tilbake til Afghanistan og gjøre opp for gamle synder.

FOR en vakker bok. Jeg har nesten ikke ord. Det er kanskje dumt å skrive denne omtalen så kort tid etter jeg er ferdig å lese, for jeg har ikke funnet ordene enda. Alt fra smil til tårer har jeg opplevd mens jeg har lest. En veldig sterk bok. Vond og god på samme tid. Det finnes så mye urettferdighet i verden. Det er ikke så mye å si egentlig, jeg vet ikke helt hva jeg skal si. Annet enn, har du ikke lest denne, så har du virkelig gått glipp av noe. En virkelig, virkelig gripende bok som anbefales både høyt og varmt.

6 thoughts on “Bokomtale: Drageløperen

  1. Fin omtale og skjønner akkurat hva du mener 🙂
    Tror jeg leste den boka i 2008 eller 2009. Tror det var i 2008 og den sitter i magen ennå. Det er ikke ofte jeg leser slike bøker, men det gjør godt en gang i blandt selv hvor vond/trist boka er 🙂

  2. Tilbaketråkk: Listefeber | Lesehesten

  3. Tilbaketråkk: Bokomtale: Tusen strålende soler | Lesehesten

Legg igjen en kommentar

