Bokomtale: Reisen hjem

reisen hjemForfatter: Lori Lansens
Forlag: Juritzen
Utgivelsesår: 2011

I Reisen hjem treffer vi den omtrent 70 år gamle Addy Shadd. Hun får plutselig ansvar for fem år gamle Sharla Cody da moren hennes stikker av. I boken får vi mange tilbakeblikk til Addy sitt liv og får til slutt hele livshistorien hennes. Samtidig får vi historien i nåtid, hvor Addy blir fungerende mor for Sharla, og må finne ut hvem som skal ta vare på barnet når hun dør. Klarer Addy å spore opp faren til Sharla?

Dette er en virkelig nydelig bok. Allerede før jeg var halvveis hadde jeg måttet tørke tårene to ganger. Leseren får innblikk i hvor urettferdig verden var og fremdeles er for svarte mennesker. Det er så mye urettferdig som skjer. En virkelig vakker bok som anbefales på det varmeste.

4 thoughts on “Bokomtale: Reisen hjem

  1. Hei! Denne likte jeg veldig godt da jeg leste den for et par år sida. Husker jeg irriterte meg over at de hadde oversatt navnet på campingplassen Addy bodde på; Sjøgløtt.. Og at hvis man leste navnet på hjembyen hennes (Rusholm) kunne den uttales omtrent likt som RUSH HOME! Trur ikke stedet finnes i virkeligheten, så navnevalget er neppe tilfeldig 🙂

Legg igjen en kommentar

