En smakebit på søndag: Arabiske netter

Da var det tid for smakebiter hos Flukten fra virkeligheten igjen.

Jeg leser for tiden Arabiske netter, av nobelprisvinneren Naguib Mahfouz:

Dandan anmodet om tillatelse til å treffe sin datter, Shahrazad. En tjenestepike viste vei til rosesalen som var utstaffert med rosefargede tepper og gardiner. Salens divaner og puter lå badet i rødt. Der møtte de sin far, Shahrazad og søsteren hennes, Dunyazad.

«Jeg er overveldet av glede,» utbrøt han. «Lovet være Gud, all verdens Herre.»

Sharazad fikk ham til å sette seg ved sin side, mens Dunyazad trakk seg tilbake til sitt kammer.

«Jeg ble reddet fra en blodig skjebne ved vår Herres nåde,» sa Shahrazad.

Mens Dandan mumlet takksigelser, fortsatte hun bistert:

«Måtte Gud vise de uskyldige jomfruene barmhjertighet.»

«Så vis du er, så tapper!»

«Men du vet, far,» hvisket hun, «at jeg er så ulykkelig.»

Arabiske netter

36 thoughts on “En smakebit på søndag: Arabiske netter

  1. Håller med alla – supertjusigt omslag! Sen kul att den refererar till min gamla favorit, på svenska «Tusen och en natt». Shehezerade heter den som berättar sagorna i den svenska utgåva jag har av den.

  2. Høres veldig eksotisk ut med arabiske netter. Trodde det var en gammel klassiker men det er det jo ikke. Takk for fin smakebit, og ha en fortsatt fin søndag 🙂

  3. Tusen takk for smakebiten, Lesehesten! Det var noe stivt ved språket på denne oversettelsen, men det skal kanskje være det? Det later jo til å være i de finere kretser denne faren og datteren befinner seg. Jeg vet ikke noe om boken, så handlingen er kanskje satt til å utspille seg for lenge, lenge siden?

    Har du forresten gitt en stemme til den smakebiten du likte best? Hvis ikke så ta gjerne turen innom søndagens innlegg og gjør det, stemmefunksjonen åpnet i går. Selv forsøker jeg å få med meg alle smakebitene denne gangen, det er absolutt ikke noe must for alle andre, men siden jeg har utfordringen er det greit å besøke alle som deltar i blant. Så jeg er ikke helt stemmeklar enda selv.

Legg igjen en kommentar

