Bok blir film: Menn som hater kvinner

Menn som hater kvinnerDet har blitt laget film av alle Milleniumbøkene. Jeg har nå sett den første, Menn som hater kvinner.

Advarsel! Nedenfor følger spoilere, så vil du ikke vite hva som skjer, stopp å lese nå.

I sin helhet likte jeg filmen veldig godt. Jeg syns det var en bra dramatisering av boken. Det er selvsagt gjort noen endringer i forhold til boken. Noen av disse kan rettferdiggjøres, og andre syns jeg ikke noe særlig om:

  • Anita Vanger er død. Sprøyt! Anita Vanger er vel ikke død. Jeg skjønner at det vil ta for lang tid å filmatisere at Lisbeth og Mikael drar til London. Men jeg skjønner ikke hvorfor de lar Anita Vanger være død av den grunn. Det kommer jo et brev om at det finnes to Anita Vangere, en i London og en i Australia. Det burde være unødvendig å si at den ene er død.
  • Tidsendringer. Jeg liker ikke at Mikael sitt oppdrag på Hedebyøyen bare er seks måneder. I boken er det tolv. Og han drar i fengsel etter disse seks månedene. I boken drar han i fengsel allerede etter et par måneder.
  • Syns også måten Mikeal få materialet om Wennerstøm på er feil. Lisbeth kommer og gir det til ham i fengsel. Feil! Han får det etterpå, og hun tilbringer tid med ham på hytta mens han skriver bok. Det burde vært med.

Har du lest boken og sett filmen? Hva er din mening om filmatiseringen?

4 thoughts on “Bok blir film: Menn som hater kvinner

  1. Har veldig lyst til å lese Millennium – trilogien, men jeg har mine tvil. Den har jo fått så mye oppmerksomhet. Muligens kanskje en bok jeg skal lese neste år? 🙂

  2. Er ikke gottfried gjort til broren til Henrik vanger i filmen istedet for nevø som i boka? Og affæren mellom Cecilia vanger og Mikael tatt bort i filmen?

Legg igjen en kommentar

