Bok blir film: Jenta som lekte med ilden

Jenta som lekte med ildenSpoilerallert! Vil du ikke vite – ikke les!

Filmen om bok nummer to i Millenium-serien, Jenta som lekte med ilden, var bra, men kunne vært noe bedre.

  • For det første fikk jeg en følelse av at det var litt rotete og lite forklarende. Jeg har akkurat lest boken, så jeg visste jo alt de ikke sa noe om i filmen, men jeg tror at de som ser den og ikke har lest boken vil forstå veldig lite.
  • Jeg syns vi kommer alt for fort frem til stedet hvor Dag og Mia blir drept. I boken tar det cirka 200 sider å komme dit, i filmen kun et par minutter. Dette fører til at vi har veldig lite bakgrunnsinformasjon å gå på.
  • Vi får se alt for lite av politietterforskningen, og filmen gir et inntrykk av at Bublanskij og Modig er fullstendig motstander av Mikael. I boken får vi i hvert fall vite at de etterhvert også stiller seg tvilende til at Lisbeth er skyldig. F.eks. synes jeg café-scenen hvor Mikael sier han skal skrive en artikkel om det dårlige politiarbeidet får Mikael til å stilles i et dårlig lys. Filmen har jo ikke vist hvor dårlig politiarbeid som er gjort og Mikael fremstilles som om han har noe imot politiet.
  • Ronald Niedermann stikker av. I boken blir han surret fast til en stolpe av Mikael. Det burde de gjort i filmen også, men jeg kan se at det ville virke rart om han bare løp fra Lisbeth i vedskjultet, vi har jo tross alt ikke fått vite at han er mørkredd i filmen.

Til slutt må jeg si at jeg likte egentlig filmen altså, for jeg hadde lest boken, og visste alt som ikke ble vist eller sagt. Men hadde jeg ikke lest boken tror jeg ikke jeg ville syntes noe særlig om filmen.

Har du sett Jenta som lekte med ilden? Hva er din oppfatning?

 

Legg igjen en kommentar

