Boken på vent #10

Hos Beathes Bokhylle er det hver tirsdag en fast spalte som heter Boken på vent. Her kan man være med om man har en bok som, ja, ligger på vent. Det kan være en du har hatt lyst å lese lenge, eller en du nettopp har oppdaget. Her kan du lese om andre bokbloggere sine bøker på vent.

Min bok på vent denne uken er Rødstrupe, som er den tredje boken om Harry Hole, skrevet av Jo Nesbø. Det er ikke så lenge siden jeg bega meg ut på Harry Hole-eventyret. Tidligere i sommer leste jeg Flaggermusmannen og Kakerlakkene, som er bok nummer en og to. Den første falt godt i smak, og den andre falt enda bedre i smak. Så det blir spennende å se hva jeg synes om nummer tre. På baksiden av boken står det:

rødstrupe1944. I skyttergravene ved Leningrad blir frontkjemperen Daniel drept, mens en annen nordmann blir meldt savnet. På et hospital i Wien utgir en såret soldat seg for å være Daniel. Der utvikler han et kjærlighetsforhold til den østerrikske sykepleieren Helena.

1999. Ved et uhell skyter politietterforskeren Harry Hole en amerikansk Secret Service-agent under president Clintons norgesbesøk. Saken dysses ned, og Harry overføres til Overvåkningspolitiet hvor han må undersøke om en våpenliga i Johannesburg kan kobles til en attentatriftle som har havnet i Oslo. Sammen med eks-partneren Ellen Gjelten finner Harry spor som peker i retning av norske frontkjempere, det nynazistiske miljøet og en kontaktperson som synes å ha forbindelser i politiet. En frontkjemper blir funnet med overskåret strupe.

2000. Men snøen tiner i Oslos gater og avdekker historien bit for bit, har en morder med et helt spesielt prosjekt gjort scenen klar for siste opptreden.

14 thoughts on “Boken på vent #10

  1. Du har kommet i gang med Nesbø du, det har jeg ikke ennå, først står Jørgen Jæger for tur, og litt Jussi Adler Olsen, deretter blir det vel å ta fatt på disse. Veldig spent på disse. Kos deg med boken når det blir dens tur til å bli lest.

  2. Har faktisk ikke lest de første bøkene av Jo Nesbø, så kunne tenkt meg å lese de jeg også. Er da blitt veldig glad i Harry Hole, hadde vært gøy å finne ut hvordan han var i starten av bøken. Kos deg med boka!:) Tror de blir bedre og bedre da:)

Legg igjen en kommentar

