Boken på vent #11

Og plutselig var det tirsdag igjen dere. SOM tiden bare flyr forbi! I hverdagens tidsklemme vokser stabelen med bøker jeg har tenkt å lese seg bare større og større. Jeg har nemlig en fin bokstabel stående oppå stereoanlegget mitt med bøker som skal leses, og for øyeblikket teller den hele fjorten bøker. Det vil si, nå er det blitt til to stabler, for jeg konkluderte med at å ha alt i en stabel ble for tungt for det stakkars stereoanlegget mitt.

Men anyways, det er altså tirsdag, og Beathe arrangerer som vanlig Boken på vent, hvor vi alle kan fortelle om en bok vi har tenkt å lese, det kan være en som man nettopp har oppdaget, eller en man har hatt liggende på vent en stund. Ganske høyt oppe i stabelen min ligger Luftslottet som sprengtesav Stieg Larsson. Denne boken hadde jeg egentlig lyst å lese med en gang jeg var ferdig med Jenta som lekte med ilden, som er bok to av tre i Millenniumserien. Men jeg bestemte meg for å vente litt, for å spare på gleden. Nå ser det ut til at jeg må vente enda litt lenger enn planlagt, for høsten ble så fryktelig mye mer travel enn jeg hadde tenkt, og denne boken er så tykk, at jeg trenger litt bedre tid på å lese den, så jeg tipper jeg sparer den til juleferien. Da har jeg nok lesetid til å få den unnagjort på en to-tre dager. Faren om jeg leser den nå, er at jeg får den unnagjort på sammen tid, men ikke får gjort noe av alt det andre jeg skal gjøre 😛

Fra baksiden av boken (PS: Nå følger det en hel haug med spoilere fra Jenta som lekte med ilden, så har du ikke lest den, og heller ikke vil vite hva som skjer, stopp å lese øyeblikkelig):

Larsson-Luftslottet.psTo alvorlig skadede personer tas inn for øyeblikkelig hjelp på Sahlgrenska sjukhuset i Göteborg. Den ene er Lisbeth Salander, som er etterlyst mistenkt for dobbeltdrap. Hun har en livstruende skuddskade i hodet og må opereres snarest. Den andre heter Aleksandr Zalatsjenko, og det er Salander som har gått løs på ham med øks.

Den tredje og siste boken i Millenium-serien starter der Jenta som lekte med ilden slutter. Lisbeth Salander har overlevd å bli levende begravd, men problemene hennes er langt fra over. Zalatsjenko har tidligere vært yrkesmorder i den sovjetiske etterretningstjenesten. Han er dessuten Salanders far og har prøvd å ta livet av henne. Sterke krefter vil nå uskadeliggjøre henne en gang for alle.

Samtidig graver Mikael Blomkvist i tidsskriftet Millenium i Salanders skjulte fortid. Han skriver på en avslørende reportasje som skal renvaske henne og ryste regjeringen, Säpo og hele landet i sine grunnvoller. Endelig vil Lisbeth Salander få en sjanse til å gjøre opp med fortiden.

16 thoughts on “Boken på vent #11

  1. Høres ut som du kjenner deg selv og lesevanene dine godt. Spar den du, for du kommer ikke til å få gjort noe annet etter du har åpnet den. Lykke til, du har noe å glede deg til!

    • Det var ikke så altfor lett å ikke bare kaste seg over tredje bok etter jeg var ferdig med den andre, men jeg ville liksom at gleden over å lese om Millenniumuniverset skulle vare litt lenger 😉

  2. Jeg ble litt letta jeg! Trudde det bare var jeg som ikke har lest disse…
    Av en eller annemystisk grunn er jeg skeptisk; mulig det er fordi jeg har en svoger som ALDRI har lest ei bok faktisk har lest disse og han skryter uhemmet. Hmmm… En som av prinsipp ikke leser, skryter av bøkene. Ergo:SKEPTISK!

  3. Takk for hyggelig kommentar på bloggen min! 🙂 Trivelig å se nok en bokblogger fra Stavanger. Jeg håper vi er flere enn jeg har fått inntrykk av sålangt! Har scrollet litt gjennom bloggen din og funnet ut at du leser like variert og blandet litteratur som meg selv. Klassikere, YA, krim og fagbøker i skjønn forening. Skal bli trivelig å følge deg!

  4. Jeg elsker disse bøkene! 🙂 Jeg har bare lest dem en gang, men jeg har sett filmene flere ganger. Spesielt er jeg betatt av Lisbeth/Noomi Rapace.
    Jeg ser av Mariannes kommentar at du er fra Stavanger. Selv bor jeg på Jæren, og ser frem til å lese mer av enda en Rogalending 🙂

Legg igjen en kommentar

