Bok blir film: The Great Gatsby

the great gatsby - filmenJeg satt barnevakt på lørdag, og fikk endelig tatt meg tid til å se The Great Gatsby på film. Jeg likte den. Ikke så mye som boken riktignok (gjør man noensinne det da?). Men jeg likte den. Godt. Klærne, fremstillingen av New York, Leonardo DiCaprio … hva kan man si? Ikke mye å klage på i alle fall 🙂

I fortellerstemmen til Nick Carraway, møter vi Tobey Maguire, blant annet kjent fra Spiderman-filmene. Jeg synes han gjøre en flott tolkning av rollen. Men en enda bedre jobb gjør jammen Leonardo DiCaprio i rollen som Jay Gatsby. Og nei, jeg har aldri vært noen stor DiCaprio-fan, men her synes jeg virkelig han får det til. Det er egentlig akkurat sånn jeg forestilte meg Gatsby når jeg leste boken.

Handlingen i boken kommer også godt frem i filmen. Det er ikke gjort store forandringene, og ikke mye blir utelatt. Nå er det riktignok drøye to måneder siden jeg leste boken, og det er ikke sikkert jeg hadde sagt det samme om jeg så filmen like etter. Men nå når det har gått litt tid, var det ingen mangler eller forandringer jeg irriterte meg over. Slik som jeg så ofte gjør når jeg ser filmer rett etter å ha lest boken.

Så alt i alt – løp og kjøp!

Legg igjen en kommentar

