Boken på vent #12

Tirsdag. Boken på vent. Hos Beathes Bokhylle. Nå har jeg gledet meg helt siden forrige tirsdag til å lese alle ventebøkene rundt omkring i bokblogglandia. Jeg oppdager alltid så mange nye og spennende bøker jeg har lyst å lese. Pluss at jeg får et helt lass med ny insirasjon. Ikke at jeg egentlig trenge noen av delene, for jeg har en høy stabel med bøker som venter på å bli lest, og jeg har mer leseinspirasjon enn jeg klarer å få trykket inn i min ellers så travle timeplan. Men det er jo så gøy da!

Min bok på vent denne tirsdagen er Nattog til Lisboa, skrevet av Pascal Mersier. Denne plukket jeg med meg for skarve ti kroner på loppemarked i sommer, og siden har den ligget i skal-lese-snares-mulig-stabelen oppå stereoanlegget mitt. Dette kan man lese på baksiden av boken:

nattog til lisboaI Bern bryter en tradisjonsrik skolelærer opp og drar til Lisboa. Han vil oppspore en kvinne han tilfeldig har møtt. I bagasjen har han en bok av en portugisisk forfatter, lege og motstandsmann, Amadeu de Prado.

Etter hvert blir han besatt av mannen og hans historie. I Lisboa oppsøker han dem som har vært en del av Prados liv. Men hva betyr det å kjenne et annet menneske og forstå et annet menneskes liv? Og hva gjør det med ens egen selvoppfatning?

22 thoughts on “Boken på vent #12

  1. Det er alltid kjekt med tips til bøker selv om vi strengt tatt ikke «trenger» det for de fleste har sikkert haugevis med bøker liggende allerede. Tips mottas alltid med stor takk, denne du har på vent i dag virker veldig interessant og er allerede notert her.

  2. Åh, den boken er fin. Egentlig er det hovedhodet ikke min type bok, men jeg fikk den til jul et år og leste den etter hvert – og falt pladask. Det er bare et eller annet med den jeg ikke helt klarer å sette fingeren på – formuleringene, språket (oversettelsen er veldig god), bare hele måten han skriver på.

  3. Denne har jeg stått med i hånda i min «lokale» bokhandel flere ganger, men har ikke kjøpt den. Gleder meg til å lese din omtale av den når du får lest den 🙂

    Ha en fin tirsdag

  4. Ti kroner, jeg må gå på loppemarked! Det var et her for litt siden og så glemte jeg det. Har kjøpt en del bøker på Finn. Men da blir det en del porto å betale. Mener jeg har lest om denne før. Spennende å lese hva du synes etter hvert. Høres ut som en fin bok.

  5. Denne boka kjøpte jeg for et par år siden etter å ha tenkt på den en stund.. Jeg har begyn tpå den, men så stoppet det opp.. Skal nok lese den ferdig en dag.. En rolig bok, men fin på en måte..

Legg igjen en kommentar

