En smakebit på søndag: Rødstrupe

Søndag er den store smakebitdagen, og det er Flukten fra virkeligheten som arrangerer. Jeg leser for tiden Rødstrupe, av Jo Nesbø, og min smakebit er derfor hentet fra denne boken:

rødstrupeHan så på bildet han hadde stiftet på veggen under flagget med swatikasymbolet. Det var av SS-Reichsführer und Chef der Deutschen Polizei Henrich Himmler på talerstolen da han var i Oslo i 1941. Han talte til frivillige nordmenn som ble tatt i ed i Waffen-SS. Grønn uniform. SS-initialene på kragen. Vidkun Quisling i bakgrunnen. Himmler. Ærefull død 23. mai 1945. Selvmord.

«Faen!»

Sverre satte føttene i gulvet, reiste seg opp og begynte å gå hvileløst frem og tilbake.

Han stoppet foran speilet ved døren. Tok seg til hodet. Så lette han gjennom lommene i jakken. Pokker, hvor var det blitt av combat-lua? Et øyeblikk grep panikken ham ved tanken på at den kunne ligge igjen i snøen ved siden av henne, men så kom han på at han hadde hatt luen da han kom tilbake til bilen til Prinsen. Han pustet ut.

40 thoughts on “En smakebit på søndag: Rødstrupe

  1. Fremdeles ikke lest noe av Nesbø jeg, men med fokus på bøker som skal leses i forbindelse med bokbloggerprisen så blir det sikkert ikke før på nyåret en gang. Men bedre sent enn aldri, ikke sant? Tusen takk for smakebiten:-) Ha en fin søndag!

  2. Rødstrupe har jeg faktisk ikke lest, har ikke lest noen av de første bøkene til Nesbø. Egentlig litt rart siden jeg er en stor fan! Men jeg oppdaget jo bøkene noen år senere. Skal da leses er planen:) Takk for smakebiten! Ønsker deg en fin søndag!:)

  3. Jag har läst några böcker av Jo Nesbø men jag har så förtvivlat svårt för Harry Hole. Jag försöker verkligen tycka om honom men det går bara inte. Jag brukar dock inte ge mig så lätt så det blir minst en bok till och det kan mycket väl bli den här.

    Tack för smakbiten!

  4. Denne leste jeg for noen år siden, og nå merker jeg at jeg ikke husker stort av den…. jeg husker bedre de fra Marekors og utover, så mulig jeg må lese de første på nytt igjen snart.
    Takk for smakebiten 🙂

  5. Denne er det en stund siden jeg leste. Jeg ble ferdig med Politi for en måned eller så siden og tenker at hele denne serien egentlig er bøker jeg kunne tenke meg å lese på nytt. Bare fordi de er så bra 🙂 Ønsker deg en fin søndag!

  6. Takk for smakebiten selv om jeg har gitt opp både Jo Nesbø og Harry Hole. Likte noen av Nesbøs bøker, men ble aldri tatt med storm 🙂 Ha en fin søndag 🙂

  7. Woop woop, denne har jeg lest. Husker ikke akkurat at jeg har lest dette men jeg vet hvor i boka dette foregår. Neste bok jeg skal lese når det igjen er tid for Nesbø er Sorgenfri.

Legg igjen en kommentar

