Bokomtale: Rødstrupe

Så var jeg ferdig med tredje bok i serien om den norske politimannen Harry Hole. Jeg har sagt det før, og jeg sier det igjen. Første bok, Flaggermusmannen, var bra. Andre bok, Kakerlakkene, var bedre. Tredje bok, Rødstrupe, er så langt den beste. Det er veldig spennende å følge Jo Nesbøs forfatterskap fra starten av, og se hvordan han blir en dyktigere og dyktigere forfatter med tiden. Jeg liker meg i Harry Hole sitt univers!

rødstrupeRødstrupe
Forfatter: Jo Nesbø
Forlag: Aschehoug
Utgitt: 2000

Harry Hole har slitt etter at han kom hjem fra Bangkok. Hans nye partner, Ellen Gjelten, har hjulpet ham med å hole seg på sporet. Når den amerikanske presidenten er på norgesbesøk, skyter Hole med et uhell en av Secret Sevice-agentene som er med på vaktholdet. Saken dekkes over og Hole overflyttes til Politiets Overvåkningstjeneste hvor han får en førstebetjentstilling. Her ramler han tilfeldigvis over et mistenkelig innsmuglet våpen, en Märklin-rifle, og følger opp saken. Historien viser seg å grunne helt tilbake til krigstiden, og Hole jakter til slutt et gjenferd.

Denne boken er veldig godt skrevet. Vi hopper frem og tilbake i tid, men det er lett å henge med i svingene. Nesbø dropper små hint til oss i starten av boken, som man ikke skjønner helt før i slutten. Og han klarer å gjøre det jeg syns er så magisk. Når gåten er løst, og du tenker, «jess, sånn må det jo ha vært», så viser det seg at den ikke er løst allikevel, og når den endelige løsningen kommer, så tenker du, «ja, selvfølgelig». Så dette var med andre ord en herlig leseropplevelse. De siste 50 sidene var det klin umulig å legge fra seg boka, selv om jeg var sulten og egentlig måtte tisse. Jeg gleder meg til fortsettelsen!

5 thoughts on “Bokomtale: Rødstrupe

1. Tilbaketråkk: Oktober – en oppsummering | Lesehesten

2. Tilbaketråkk: Nytt i hylla #8 – julegavespesial | Lesehesten