En smakebit på søndag: The Casual Vacancy

Endelig er det søndag igjen. Den dagen man kan gå inn på bloggen Flukten fra virkeligheten og lese smakebiter fra bøkene andre bokbloggere leser. Den dagen man kan tilbringe usaklig mange timer med å surfe på nettet. Og den dagen man kan gjøre akkurat som man vil (nesten).

Min smakebit idag kommer fra The Casual Vacancy av J. K. Rowling. Denne boken har jeg hatt lyst å lese siden den ble utgitt, men det har liksom bare aldri blitt til. Når jeg derimot kom over boken på et loppemarked forrige lørdag, og fikk med meg den og fem andre bøker for 40 kroner, var jeg ikke vanskelig å be. Det gikk ikke mange dagene før jeg kastet meg over den kan du si.

the casual vacansyGavin breathed carefully in and out, in and out, trying not to listen, and wondering what on earth his own brother would find to say about him under the same cicumstances. He had not had Barry’s luck; his romantic life did not make a pretty story. He had never walked into a pub and found the perfect wife standing there, blonde, smiling and ready to serve him a pint. No, he had had Lisa, who had never seemed to think him up to scratch; seven years of escalating warfare had culminated in a dose of the clap; and then, with barely a break, there had been Kay, clinging to him like an aggressive and threatening barnacle.

But, all the same, he would ring her later, because he didn’t think he would be able to stand going back to his empty cottage after this. He would be honest, and tell her how horrible and stressful the funeral had been, and that he wished she had come with him. That would surely deflect any lingering umbrage about their row. He did not want to be alone tonight.

26 thoughts on “En smakebit på søndag: The Casual Vacancy

  1. Jeg elsker slike loppemarkeder! 🙂 Denne boken kom jeg bare halvveis i, jeg følte ikke at jeg helt falt for den. Eller at jeg kom skikkelig inn i historien. Jeg har litt lyst å prøve en gang til, men jeg får se. Ønsker deg en fin søndag!

    • Dette er en sånn bok jeg tror jeg ville ha angret til evig tid om jeg ikke leste, fordi jeg er så ihuga Harry Potter-fan, så jeg på en møte føler at jeg skylder Rowling det 😉

  2. Har den norske utgåva i hylla – eit resultat av å gløyme avbestillingsfristar… Har foreløpig ikkje vore så lysten på å lese den så det vert spennande å lese kva du tykkjer. God fornøyelse 🙂

  3. Ensom og trist smakebit. Takk for den! Haha, nei da. Min er ikke noe hyggeligere..
    Jeg lastet ned romanen på det kjempe gamle lesebrettet mitt, men da jeg ville formatere hele brettet måtte jeg slette alle bøkene på den, også de uleste. Jeg fikk ikke til å overføre de til laptopen, supertrist. Men pytt pytt. Kommer nok til å låne den på biblioteket neste gang! Og på norsk da..

  4. Jag har inte varit så sugen på att läsa den här, mycket på grund av de negativa reaktioner den fick på vissa håll. Men det kanske inte är så dumt ändå… Hm… Jag borde nog läsa den! Tack för smakbiten!

  5. Jeg likte aldri helt denne Harry Potter-verdenen, så jeg leste ikke alle bøkene i den serien, men vil gi J.K Rowling en ny sjanse. Har denne boka på norsk ulest i hylla og skal manne meg opp til å lese den en gang i fremtiden. Takk for smakebiten 🙂

  6. Jag har läst den och tyckte mycket om den. Det är ett stort persongalleri att hålla reda på, men det kommer man snart in i. Det finns ett viktigt underliggande budskap i boken. Tack för din smakebit!

  7. Så gøy å få bøker til en sånn billig penge! Jeg skal på loppemarked neste helg, håper å finne noen gode bøker da. «The Casual Vacancy» har jeg lenge tenkt å lese, men det blir ikke helt ennå. Først skal jeg gjøre meg ferdig med fremtidsuniverset til Atwood, deretter en roman av Jølsen, så får jeg se 🙂

  8. Jeg likte The Casual Vacancy godt, jeg. Ikke med den altoppslukende kjærligheten jeg har til Harry Potter, men jeg synes det er en bra bok. Rowling gir oss noen fantastiske portretter i boka, og dette avsnittet om Gavin er jo talende. Takk for gjensynet!

  9. Hei 🙂
    Takk for at du tok deg tid til å svare på mitt innlegg om Hundreåringen.
    Jeg trodde faktisk at jeg måtte være ganske spesiell som ikke syntes den var morsom!
    Men da vet jeg ihvertfall at vi er ganske spesielle isammen 😉

    Hvordan går det med forkjølelsen? Håper du er bedre og at det flotte medisinen din hjelp litt 🙂
    God bedring 🙂

Legg igjen en kommentar

