Fra A til Å (Z)

Ok, jeg (som sikkert alle andre) ELSKER lister. Denne kommer fra Migrating Coconuts og måtte selvfølgelig bare fylles ut 🙂

Author you’ve read the most from: 
Det er nok J. K. Rowling. Syv Harry Potter-bøker (både på norks og engelsk – blir det 14 da? :P) og The Casual Vancy. Rowling blir definitivt den mestleste forfatteren hos meg.

Best sequel ever: 
Åh, vanskelig. Har veldig lyst å si Harry Potter. Men jeg lurer på om ikke Jenta som lekte med ilden, av Stieg Larsson, andre bok i Milleniumserien trekker det lengste strået her.

Currently reading: 
Odinsbarn, av Siri Pettersen.

Drink of choice while reading: 
Det varierer, men en kopp te mens jeg sitter i sofakroken mens regnet pisker utenfor på ruta er ikke feil det.

E-reader or physical books:
Fysiske bøker! Selv om jeg også er fan av e-bøker, og leser mye bøker på iPaden, kan ingenting slå en fysisk bok. Lukten, å kunne bla ordentlige sider, vekten av den, mmmm….

Fictional character you probably would have actually dated in high school: 
Mr. Darcy! Håper jeg i hvert fall…

Glad you gave this book a chance: 
Haikerens Guide til Galaksen føltes som bare tøv første gang jeg prøvde å lese den, men det viste seg å bli litt av et eventyr allikevel.

Hidden gem book: 
Født til å løpe, av Christopher McDougall er en bok jeg syns alle skulle lese.

Important moment in your reading life: 
Jeg fikk Harry Potter og De Vises Sten i julegave av min tante samme år som den ble utgitt. Jeg hadde alltid likt å lese, men siden den gang var jeg frelst. Jeg gikk fra å like å lese til å ELSKE å lese. Akkurat som med Migrating Coconuts var det disse bøkene som fikk meg til å begynne å lese på engelsk, de kom jo ut lenge før den norske oversettelsen!

Just finished: 
Pride and Prejudice av Jane Austen.

Kinds of books you won’t read: 
Kjedelig og langdryge bøker. Og bøker med skrivefeil – kan bare ikke fordra det!

Longest book you’ve read: 
Min utgave av Harry Potter and the Order of the Phoenix teller 956 sider og får nok derfor den plassen. Det er også uten tvil den beste Harry Potter-boka.

Major book hangover because of: 
Det blir mye Harry Potter her altså. Men så er det jo også den bokserien som har satt mest spor etter seg i min barndom (og det er jo ikke såååå lenge siden). Den følelsen da jeg hadde lest siste setning i siste Harry Potter-bok og visste at nå var det slutt. Buhuuu!

Number of bookcases you own: 
Bare en, men den har langt ifra plass til alle bøkene mine. De er over alt! 😛

One book you have read multiple times: 
Jaja, det blir mer Harry Potter det, for på toppen av den listen troner Harry Potter and the Order of the Phoenix. Vet ikke helt hvor mange ganger jeg har lest den, men det begynner å blir et par. Hende også jeg leser bare deler av den for jeg kan den så godt.

Preferred place to read: 
I godstolen når det er helt knyst stille rundt meg.

Quote that inspires you/gives you all the feels from a book you’ve read: 
«Until I feared I would lose it, I never loved to read. One does not love breathing».
– Harper Lee, To kill a mockingbird

Reading regret: 
Nylig så angrer jeg på at jeg gadd å lese The Casual Vacancy. Boooring. Men så følte jeg vel at jeg skyldte Rowling det å avslutte hva jeg hadde begynt på.

Series you started and need to finish (all books are out in the series): 
Før sommeren begynte jeg å lese bøkene om Harry Hole. Jeg har nå kommet til nummer tre, og gleder meg til resten av dem. Jeg har også igjen den tredje boka i Millenniumserien, som jeg sparer til en ferie.

Three of your all-time favorite books: 
Hmm. Vanskelig, vanskelig. Det får bli følgende: Harry Potter and the Order of the Phoenix, Pride and Prejudice og The Great Gatsby.

Unapologetic fangirl for: 
Du gjettet riktig: Harry Potter!

Very excited for this release more than all the others: 
Faktisk er det ingen utgivelser jeg gleder meg spesielt til akkurat nå, for jeg har DEN LANGE listen med bøker å ta fatt på allerede 😉

Worst bookish habit: 
Samle stabler av bøker jeg vil lese oppå det stakkars stereoanlegget mitt, som jeg er sikker på snart kommer til å gi etter for vekten.

X marks the spot: start at the top left of your shelf and pick the 27th book: 
Naguib Mahfouz: Arabiske Netter

Your latest book purchase: 
Gjorde noen flotte kupp på loppemarked for et par uker siden. Hele seks bøker for skarve 40 kroner!

Zzz-snatcher book (last book that kept you up WAY late): 
Odinsbarn av Siri Pettersen. Holdt meg oppe alt for sent igår kveld, og kvelden før og kvelden før.

Det var meg, hva med deg?

Legg igjen en kommentar

