Bok blir tv-serie: Stolthet og Fordom (Pride and Prejudice)

stolhet og fordom - tv-serienJeg har akkurat lest ferdig Pride and Prejudice, av Jane Austen. En virkelig litteraturperle! Det tok meg ikke lang tid før jeg hadde kastet meg over tv-serien fra 1995. Og hallo! Hvem blir ikke mindre forelsket i mr. Darcy etter å ha sett tv-serien? 

Tv-serien består av seks episoder, som hver varer i underkant av en time. Dette er akkurat passe med tid til å få inn hele handlingen i boken. Alle replikker er beholdt som de er i boken, og der hvor det ikke er replikker er det laget noen som er helt i tråd med det man ser for seg blir sagt i boken.

Dette er en nydelig filmatisering av boken. Colin Firth passer perfekt i rollen som mr. Darcy, og Jennifer Ehles tolkning av rollen som Jane Bennet er virkelig god. Å se denne tv-serien hjalp meg også å forstå og se for meg enda bedre hva som skjedde i boken.

Så får vi se om jeg kanskje skal se filmen fra 2005 også. Jeg er ikke helt sikker enda, for det er liksom Colin Firth som er mr. Darcy 😛 Men vi får se. Jeg er jo tross alt forelsket i hele historien.

5 thoughts on “Bok blir tv-serie: Stolthet og Fordom (Pride and Prejudice)

  1. Åhhh; det er alltid skummelt å prøve seg på flere «utgaver»! Som regel blir man jo litt skuffet når man går fra bok til film/tv, men det ser jo ut som det gikk bra i dette tilfellet ;o)
    Tipset blir kanskje å vente litt før du ser filmen? Til bildene har blekna litt, kanskje?

    • Ja jeg ble veldig overrasket over at manus var så tro til boken 🙂 Får nok prøve å vente litt med å se filmen, men den er nå bestilt og på vei til postkassen min, så… 😛

  2. Denne er det ikkje lenge sidan eg såg:) Veldig tru mot boka, men så er det jo som du skriv nesten seks timers TV-serie… (men absolutt verdt investert tid!) Stor kontrast til filmatiseringa av Mansfield Park som eg også såg for ikkje så lenge sidan, der la tv-serien seg ganske langt ifrå boka i mange av scenene. Veit ikkje heilt om eg anbefaler den serien.

Legg igjen en kommentar

