Bokomtale: Hulder

hulderForfatter: Tonje Tornes
Forlag: Gyldendal
Utgitt: 2013
Sider: 273 (hardcover)
Kilde: Lånt på biblioteket

Erik og moren er på gåtur i fjellet. De møter på en hulder som moren dreper, bare at hulderen plutselig blir til et menneske. Moren blir sperret inne på Alvheim psykritatiske sykehus i Sirdal. Etter et år flytter Erik og faren hans også hit for å kunne være nærmere moren.

Erik begynner i ny klasse. Han har ikke hatt særlig mange venner i den gamle klassen sin, og forventer ikke å få det her heller. Han er annerledes. Han ser og føler ting som andre ikke gjør. Men han havner i klassen til tvillingene Tore og Trine, som er alt annet enn normale. Og sammen blir de en gjeng som jobber for å befri Erik sin mor og Trine og Tore sin venn, Lena, fra Alvheim. I veien er det en hulder som ikke vil Erik noe godt, men heldigvis en hulder som spiller på lag også.

Dette er en ungdomsroman som er godt skrevet. Jeg prøver å se boken gjennom øynene til en ungdom og mener denne boken vil falle lett i smak. Den har et godt språk og det er god flyt i teksten. Og jeg må si, selv om jeg selvsagt ikke tror på tusser og troll (eller gjør jeg det..?), at jeg er fryktelig glad jeg ikke bor i Sirdal, eller har hytte der. For jeg hadde ikke klart å sove etter å ha lest denne boken 😉

One thought on “Bokomtale: Hulder

  1. Tilbaketråkk: Desember – en oppsummering | Lesehesten

Legg igjen en kommentar

