Bokomtale: Insurgent

insurgentForfatter: Veronica Roth
Forlag: HarperCollins e-books
Utgitt: 2012
Kilde: Kjøpt på iPad

Insurgent er oppfølgeren til Divergent og fortsetter nøyaktig der hvor første bok endte. Four og Tris har kommet seg på toget og er på vei til foreløpig sikkerhet. Men kampen er ikke over og det viser seg at flere av lederne av «Abnegation» døde for å beskytte en hemmelighet som ikke kan bli kjent for enhver pris. Det er hersker kaos og Tris er påvirket av at foreldrene nettopp er blitt myrdet og at hun selv ble tvunget til å myrde en av sine beste venner. Det brygger seg opp til ny kamp, og hva er egentlig denne hemmeligheten? Er den virkelig så farlig?

Jeg likte denne oppfølgeren. Den er en sånn tyisk nummer to i en triologi-bok hvor det skjer mye, men samtidig så kommer man ikke til en konklusjon. Jeg er glad jeg ikke leste disse tidligere, for bok nummer tre er jo gitt ut og jeg kan begynne å lese den med en gang. Ellers hadde jeg nok dødd litt inni meg fordi jeg måtte vente så lenge på neste bok.

Spenningen mellom Four og Tris er nærmest uutholdelig – på en god måte. Man ser at de elsker hverandre, men samtidig er det så mange ting som står mellom dem. Det gjør at man bare MÅ lese videre hele tiden. Også er det umulig å forutse hva som kommer til å skje i handlingen ellers i boken, og den tar hele tiden uventede vendinger, som også gjør at man MÅ lese videre.

Boken er en vinner for sånne som meg. Svake for YA, science-fiction og fantasy. Jeg sitter hele tiden og tenker at jeg kunne holdt til i egentlig alle «faction»-ene (klarer bare ikke å finne et bra norsk ord for dette, noen som vet hva de bruker i den norske oversettelsen av Divergent?), men samtidig ikke. Og må jo bare konkludere med at jeg selv er superdivergent, hehe 😛

Nå hadde jeg vel egentlig tenkt å begynne på Coming home for Christmas av Jenny Hale. Men den får nok vente bare bittelittegrann, for nå ligger (surprise, surprise) Allegiant og venter på meg på iPaden. Insurgent anbefales med andre ord varmt om noen skulle lure, men du må selvsagt lese Divergent først om du ikke har gjort det. Ellers tviler jeg sterkt på at du vil få noe utav boken 😉

3 thoughts on “Bokomtale: Insurgent

1. Du skriver så bra at jeg nesten får lyst å lese bøkene selv om det er fantasy. Har så vidt prøvd meg på den sjangeren, men det får ikke feste hos meg. Har lest Ringenes herre, først i min ungdom, og igjen når den ble film, og den likte jeg godt. Kommer vist ikke videre derfra 🙂 Takk for super omtale og ha en flott helg!

2. Tilbaketråkk: Desember – en oppsummering | Lesehesten