Bokomtale: Julenoveller

julenoveller2013Forfattere: Diverse
Forlag: Juritzen
Utgitt: 2013
Kilde: Hardcover, kjøpt, 270 sider

I denne boken har vi samlet 21 stemningsfulle, morsomme, triste og vakre julefortellinger fra noen av landets beste forfattere. I Amalie Skrams kjente klassiker «Karens jul» møter vi julens kalde bakside. I Knut Hamsuns «Julegilde» er det forbudt kjærlighet, og i Tarjei Vesaas’ «Peparkorn» kan man kjenne seg igjen i barnets utålmodige venting på den store dagen. Anne B. Ragde, Levi Henriksen og Beate Grimsrud viser hvordan julen kan by på overraskende, nye vennskap, bare man tør å åpne sitt hjem. Og Alf Prøysen minner oss på hvilket arbeid som ligger bak de glitrende hjem, og at stemning er mer enn bare julelys. God jul! (Fra baksiden av boken).

Julenoveller er faktisk den første novellesamlingen jeg leser. Noe av det jeg syntes var interessant, var at jeg faktisk møtte 21 forsjellige skrivestiler, og jeg kunne gjenkjenne skrivestilen til forfattere jeg hadde lest før. I tillegg fikk jeg lest flere forfattere jeg ikke har lest før. Blandt annet fikk jeg stiftet bekjentskap med Knut Hamsun, Jan Mehlum og Merethe Lindstrøm. Alf Prøysen har jeg ikke lest noe av siden jeg var liten, og det var ordentlig koselig å lese noe av han igjen. Det brakte tilbake minner fra barndommen.

Julenoveller byr altså på 21 forskjellig noveller, av forskjellige forfattere. Det er bare en av dem som er nyskrevet – Ragnar Dyresens Den første julekvelden – og resten er tidligere utgittt. Jeg hadde lest noen fra før, blandt annet Karens jul, men det er så lenge siden så det var bare kos og julestemning å lese den om igjen. Dette er en novellesamling som passer perfekt å lese i desember og jeg kommer definitivt til å lese flere novellesamlinger, for det var gøy.

Boken inneholder følgende noveller:

  1. Julebesøket i prestegården, Asbjørnsen og Moe
  2. Karens jul, Amalie Skram
  3. Julegilde – hendelse fra Bæverdalen, Knut Hamsun
  4. Julaften hos sorenskriverens, Cora Sandel
  5. Peparkorn, Tarjei Vesaas
  6. En gammeldags julaften, Johan Borgen
  7. Matja Madonna, Alf Prøysen
  8. Engler – finnes de?, Jan Mehlum
  9. Hvit jul, Jørn Jæger
  10. Bitter mandel, Gunnar Staalesen
  11. Hard jul, Lars Saabye Christensen
  12. – Og de skotter!, Anne B. Ragde
  13. Donny – jul 1974, Gro Dahle
  14. Fruktsuppe, Arne Berggren
  15. Snekkeren, Merethe Lindstrøm
  16. God jul – hvor er du?, Beate Grimsrud
  17. Så rekker jeg deg nu med glede min hånd, Levi Henriksen
  18. Kjerringmas og gubbegnål, May Grethe Lerum
  19. God tid, Harald Rosenløw
  20. Min mann gjør en innsats for miljøet, Selma Lønning Aarø
  21. Den fyrste julekvelden, Ragnar Dyresen

3 thoughts on “Bokomtale: Julenoveller

  1. Denne likte jeg veldig godt også, fikk en skikkelig push oppover på julestemningen. Jeg har heller ikke lest novellesamlinger før, men andre halvdel av dette året har jeg lest 6 stykker. Jeg begynner å få «teken» på det, så det blir sikkert noen flere til neste år.

  2. Tilbaketråkk: Desember – en oppsummering | Lesehesten

  3. Tilbaketråkk: Top ten tuesday: Mål for 2014 | Lesehesten

Legg igjen en kommentar

