Challenge: Back to the Classics 2014

classics2014

— English below —

Da har jeg hatt bloggen min i over et halvt år og det er på tide å prøve seg på min første utfordring. Jeg har et mål om å lese flere klassikere, og hva er vel bedre enn å være med på utfordingen Back to the Classics 2014. Det er Books and Chocolate som er vert for denne utfordringen. Det er seks kategorier men må oppfylle og fem valgfrie man kan spe på med om man har lyst. Du kan velge bøker på forhånd eller underveis. Velger du bøker på forhånd kan du fint ombestemme deg etter hvert også. Jeg har plukket ut hvilke bøker jeg i utgangspunktet vil lese også er det mulig det forandrer seg i løpet av året. Jeg har valgt til både obligatoriske og valgfrie kategorier, men i utgangspunktet er målet mitt å lese de obligatoriske. Så får vi se hvordan det blir med de valgfrie etter hvert. Her er i hvert fall kategoriene og bøkene jeg har valgt:

Obligatoriske kategorier:

  1. En klassiker fra 1900-tallet: 1984, George Orwell
  2. En klassiker fra 1800-tallet: Oliver Twist, Charles Dickens
  3. En klassiker skrevet av en kvinnelig forfatter: Mansfield Park, Jane Austen
  4. En klassiker som er oversatt fra originalspråket: Hobbiten, J. R. R. Tolkien
  5. En krigsklassiker: Catch 22, Joseph Heller
  6. En klassiker skrevet av en forfatter som er ny for deg: Jane Eyre, Charlotte Brontë

Valgfrie kategorier:

  1. En amerikansk klassiker: Breakfast at Tiffany’s, Truman Capote
  2. En klassisk krim eller thriller: A Scandal in Bohemia, Sir Arthur Conan Doyle
  3. En historisk klassiker (handlingen må foregå minimum 50 år før boken er skrevet): Gone with the wind, Margaret Mitchell
  4. En klassiker det har blitt laget film eller tv-serie av: Sense and Sensibility, Jane Austen.
  5. Skriv en anmeldelse av filmen eller tv-serien som hører til punkt 4.

————————————————————————————————

Next year I will be participating in the Back to the Classics Challenge 2014, hosted by Books and Chocolate. It will be my first challenge ever (in bloglandia at least) and I’m very much looking forward to it. These are the rules:

  • All books must be read in 2014.  Books started prior to January 1, 2014 are not eligible.  Reviews must be linked by December 31, 2014.
  • E-books and audiobooks are eligible!  Books can count for other challenges you may be working on.  However, books may NOT crossover categories within this challenge.  You may NOT count the same book twice for different categories in this challenge.  
  • If you do not have a blog, you may link your review from Goodreads or other publicly accessible online format.
  • Please sign up for the challenge using the linky below BEFORE MARCH 1, 2014.  Please link to your sign-up announcement post (if possible/applicable).
  • You do not have to list your books prior to starting the challenge, but it is more fun that way :).  You can always change your list at any time.  You can read the books in any order (including mixing in the optional categories at any time).
  • You can decide to attempt the optional categories at any point (you can also bow out of the optional categories at any point as well).
  • Please identify the categories you’ve read in your wrap-up post so that I can easily add up your entries for the prize drawing! Adding links within the post would also be greatly appreciated.

I have chosen books for all the categories, but these may change during the year. Also, I will focus on finishing the required categories first and than maybe I’ll do the optional ones. Time will show. Anyway, here are the categories and books I would like to read:

Required categories:

  1. A 20th Century Classic – 1984, George Orwell
  2. A 19th Century Classic – Oliver Twist, Charles Dickens
  3. A Classic by a Woman Author – Mansfield Park, Jane Austen
  4. A Classic in Translation – The Hobbit, J. R. R. Tolkien (since I’m norwegian and that is my primary language, I guess this choice will be fine)
  5. A Wartime Classic – Catch 22, Joseph Heller
  6. A Classic by an Author Who Is New To You – Jane Eyre, Charlotte Brontë

Optional categories:

  1. An American Classic – Breakfast at Tiffany’s, Truman Capote
  2. A Classic Mystery, Suspense or Thriller – A Scandal in Bohemia, Sir Arthur Conan Doyle
  3. A Historical Fiction Classic – Gone with the wind, Margaret Mithcell
  4. A Classic that’s been adapted into a movie or TV series – Sense and Sensibility, Jane Austen
  5. Write a review for #4

12 thoughts on “Challenge: Back to the Classics 2014

  1. Jeg har aldri meldt meg på sånne utfordringer, men jeg skal sjekke ut denne her. Hobbiten leser du på en dag. Tenk at de har klart å skvise ut tre eviglange filmer ut av den tynne barneboken. Det er kjekt å se Døden kommer til Pemberly på tv for tiden. Husker at jeg ikke likte boken, og Jane Austenboken den bygger på likte jeg heller ikke. Serien er bra, så den koser jeg meg med 🙂
    Lykke til med utfordringene!

    • Ja jeg begynte å se den serien på lørdag, men fikk ikke sett igår for da var jeg på kino på Hobbiten, hehe 😉 Som du sier, tenk at de har klart å dra tre filmer ut av den boken, men så er det jo ikke så fryktelig mye action i filmene heller. Ting går liksom likt tregt. Heldigvis ligger episode to av Døden kommer til Pemberly på nett (tror jeg), så jeg skal se den før siste episode idag. Jeg likte for øvrig Pride and Prejudice da, men jeg har hørt at boken denne tv-serien er fra ikke skal være så bra, så det blir nok til at jeg kun ser tv-serien 😉

  2. Dette høres ut som en fantastisk ide, og jeg vurderer å gjøre det samme. Har lest noen Austen bøker i år, og har lyst til å lese mer klassisk litteratur. Har også gått til innkjøp av et par klassiske bøker i år, uten at jeg har fått lest dem. Lykke til!

  3. Tilbaketråkk: Desember – en oppsummering | Lesehesten

  4. Tilbaketråkk: 2013 – en oppsummering | Lesehesten

  5. Tilbaketråkk: Nytt i hylla #9 | Lesehesten

  6. Tilbaketråkk: Boken på vent #19 | Lesehesten

  7. Tilbaketråkk: Topp ti bøker jeg skal lese denne våren | Lesehesten

Legg igjen en kommentar

