Bok blir film: The Hunger Games

the hunger gamesJeg leste ferdig The Hunger Games igår kveld, og så fantastisk som jeg synes boken var måtte jeg selvsagt se filmen med en eneste gang. Så jeg lastet den ned (lovlig, på iTunes altså), tok på meg pysjamasen og så film på sengen. Det skulle jeg ikke gjort. For det første så var det jo midt på natta når filmen var ferdig, og OM jeg er trøtt idag? Oh yes… For det andre: Filmen er jo aldri bedre enn boka. Og jo nærmere leseopplevelsen du ser filmen, jo dårligere er den.

Men når jeg tenker meg om, så tror jeg at jeg hadde likt filmen mye mye bedre om jeg hadde ventet en dag eller to med å se den. Det er tross alt et par bra ting med filmen. Blandt annet synes jeg det er en god løsning at vi får se de som sitter i et kontrollrom og kontrollerer spillet. I boken får vi handlingen kun gjennom Katniss sitt hode og får på den måten vite hva spillkontrollørene holder på med. Jeg synes de løser det fint her med å vise hva menneskene utenfor spillarenaen holder på med.

Derimot ble jeg litt skuffet over karakteren til Katniss. Jeg hadde en veldig bestemt oppfatning av hvordan hun var, men hun er ganske annerledes i filmen. Mye mer arrogant og på en måte overflatisk som ikke passer med personen jeg hadde sett for meg. Også Peeta fremstår som mer pingle og rett og slett dust enn jeg så ham for meg.

Det er også litt mange småendringer de har gjort i filmen, som jeg sannsynligvis ikke ville lagt like godt merke til om en uke, men lett legger merke til når jeg har historien fra boken så godt i minne. Noen av endringene forstår jeg. Blandt annet måten Mockingjaypinen kommer inn i historien, at den kommer inn via Katniss og at Primrose gir den til henne før hun drar til The Capitol. Jeg forstår at det ville tatt for lang tid å dra inn enda et menneske i starten og at de har valgt å endre på det. Jeg synes også det er lurt at Haymitch sender lapper med pakkene Katniss får inne på arenaen, det gir enn klarere beskjed om hva de betyr enn at Katniss på en eller annen måte skal vise oss at hun tenker det.

Så alt i alt. Noen ting som veier for filmen, mest som veier imot. Hadde nok likt filmen bedre om en uke. Men hallo, jeg kommer selvsagt til å se de tre neste også 😉

Legg igjen en kommentar

