En smakebit på søndag: Luftslottet som sprengtes

Det er Flukten fra virkeligheten som hver søndag arrangerer En smakebit på søndag. Her kan du legge ut en smakebit fra boken (en av bøkene) du leser og legge igjen en link. En fin måte å se hva andre leser for tiden, få nye lesetips og gjøre nye bloggbekjentskap.

Her går lesingen sakte om dagene, jeg holder nemlig på å flytte. Men det blir så bra så når jeg bare får flyttet ferdig 🙂 Holder på med Luftslottet som sprengtes av Stieg Larsson. Det er tredje og (foreløpig) siste bok i Millennium-serien. Dagens smakebit kommer fra side 314:

Larsson-Luftslottet.psLisbeth Salander lente seg tilbake mot puten og fulgte samtalen med et skjevt smil. Hun lurte på hvorfor hun, som hadde så vanskelig for å snakke om seg selv med mennesker som hun traff ansikt til ansikt, helt ubekymret kunne utlevere sine innerste hemmeligheter til en samlig fullstendig ukjente skrullinger på Internett. Men faktum var at hvis Lisbeth Salander hadde en familie og en gruppetilhørighet, så var det hos disse komplette gærningene. Ingen av dem hadde egentlig noen mulighet til å hjelpe henne med problemene med de svenske myndighetene. Men hun visste at om det trengtes, ville de bruke adskillig tid og energi til passende styrkedemonstrasjoner. Gjennom nettverket kunne hun også skaffe seg gjemmesteder i utlandet. Det var takket være Plauges kontakter på nettet at hun hadde klart å skaffe seg et norsk pass i navnet Irene Nesser.

Ha en fortreffelig søndag!

13 thoughts on “En smakebit på søndag: Luftslottet som sprengtes

  1. Det er med skam å melde at disse bøkene har stått urørt i bokhyllen min siden de kom ut, filmene har jeg sett da og har skikkelig sansen for Lisbeth Salander. Burde vel strengt tatt lest bøkene også. Tusen takk for smakebiten og lykke til med flyttingen 🙂

  2. Det var länge sedan jag läste den här, gillade den inte alltför mycket då men känner att jag borde läsa om den någon gång för jag misstänker att jag var lite för ung när de gavs ut första gången.

  3. Jeg likte virkelig godt alle tre bøkene. Jeg har også sett filmen og for ikke lenge siden leste jeg de to tegneserieromanene som er laget etter filmen. Så jeg har nettopp sett for meg hele historien igjen 🙂
    Lykke til med flyttingen og ha en fin søndag!

Legg igjen en kommentar

