Bokomtale: Luftslottet som sprengtes

Larsson-Luftslottet.psForfatter: Stieg Larsson
Forlag: Gyldendal
Utgitt: 2007
Kilde: Hardcover, 709 sider, lånt

Den tredje boken i Millennium-serien fortsetter der den forrige slapp. Lisbeth Salander har akkurat overlevd å bli skutt i hodet og levende begravd og ligger nå på Sahlgrenska Sykehus i Gøteborg. Hennes far, Alexandr Zalatsjenko, har også overlevd økseslaget han fikk i ansiktet av sin datter og ligger på samme sykehus. Han anmelder sin datter og Lisbeth står ovenfor en rettsak som skal felle henne. Kampen mot Seksjonen fortsetter med Mikael Blomkvist i spissen.

Denne boken startet litt sakte syns jeg. De først par hundre sidene gikk litt trått, men så var jeg igang og de siste par hundre sidene var det vanskelig å legge boken fra seg. Jeg liker skrivestilen til Larsson. Han skriver på en faktabasert måte. Man får liksom ikke vite hva karakterene tenker og føler, men må finne det ut selv gjennom informasjonen vi får om hva de gjør.

Sjefredaktør Malin Eriksson tilbragte kvelden til langt inn i de små timer ved kjøkkenbordet hjemme i Årsta. Hun satt bøyd over utskrifter av Millenniums budsjett og var så opptatt at kjæresten Anton til slutt ga opp å forsøke å føre en normal samtale med henne. Han vasket opp, smurte noen smørbrød til nattmat og laget kaffe. Deretter lot han henne være i fred og gikk og satte seg og så en reprise av CSI på TV.

Larssson beskriver akkurat det han ser. Men lar det være opp til leseren å trekke konklusjonen om Anton er irritert, oppgitt, forståelsesfull. Alle bøkene er skrevet på denne måten, men det var først i siste boken at jeg la merke til hvor godt jeg liker denne skrivestilen.

—–SPOILERALERT—–

Noen kan mene dette er en spoiler, så jeg la inn advarselen, og siden hendelsen skjer mot slutten av boken er det vel teknisk sett en spoiler. Men jeg må bare nevne hendelsen under rettsaken mot Salander, hvor hennes advokat, Annika Giannini regelrett kringlevrir doktor Peter Teleborian. Jeg digger det! Og storkoste meg mens jeg leste det. Endelig fikk han som fortjent!

Denne boken var en fin avslutning på Millennium-serien og jeg anbefaler absolutt å lese den, men du må selvsagt lese de to foregående bøkene først for å få noe ut av den. Nå er jeg veldig spent på at den fjerde boken skal ferdigskrives og hvordan det blir. Jeg må innrømme at jeg er skeptisk, men jeg kommer nok til å lese den også.

2 thoughts on “Bokomtale: Luftslottet som sprengtes

1. Excellent post. I was checking continuously this weblog and
    I am inspired! Extremely helpful info specifically the ultimate section :