Topp 10 tirsdag: Populære forfattere jeg ikke har lest

— English below —

Topp 10 tirsdag blir arrangert av The Book and the Bookish hver tirsdag. Det er forskjellige temaer man lager en topp 10-liste over. Denne uken skal vi komme på det rene og innrømme hvilke populære forfattere man burde ha lest, men ikke har lest. So here it goes:

1. John Green. Ja greit så skjønner jeg at jeg burde ha lest både Looking for Alaska og The Fault in our Stars. Hvis du sjekker #books eller #reading på instagram, slik som jeg gjør, fordi jeg er avhengig, så finner du nye bilder av disse bøkene hver dag – spesielt den sistnevnte. Og jeg er sikker på at jeg dør om jeg ikke finner ut hva «Okay? Okay.» betyr snart.

2. John Grisham. En forfatter som jeg stadig vekk hører om, men enda ikke har fått lest en eneste bok av, selv om han har skrevet et helt lass av dem.

3. Charlotte Brontë. En av de jeg skjems over å ikke ha lest. Jane Eyre er en bok alle burde ha lest, visstnok. Og det har jeg definitivt tenkt å gjøre noe med.

4. J. R. R. Tolkien. Det er så vidt jeg tør å skrive det, men nei, jeg har hverken lest Ringenes HerreHobbiten eller Silmarillion. Til mitt forsvar står i hvert fall de to første på leselisten min, og bare vent, en dag…

5. George R. R. Martin har jeg enda ikke lest, men det er ikke langt ifra. De fem første bøkene i serien A Song of Ice and Fire er nemlig på vei til meg i posten as we speak 🙂

6. Virginia Woolf. Nok en forfatter som jeg skjems litt av å ikke ha lest. Men helt ærlig. Alle bokanmeldelser jeg har lest om bøkene hennes sier at det er så tungt å vanskelig å komme igjennom. Såå… Foreløpig får jeg ha henne til gode en stund til.

7. Marissa Meyer har skrevet serien The Lunar Chronicles og den har jeg veldig lyst å lese. Så man skal ikke se bort ifra at jeg kan stryke henne av denne listen i løpet av året.

8. Elisabeth Gilbert har skrevet Eat, pray, love som forandrer livet til «alle» som har lest den. Jeg har hatt planer om å lese denne i evigheter, men det har bare ikke blitt sånn. Enda.

9. Haruki Murakami. Nei, jeg har ikke lest Kafka on the shore eller 1Q84. Kommer jeg til å gjøre det? Tja. Har ingen umiddelbare planer om det. Men hvem vet. Kanskje en gang?

10. Margaret Mitchell. Gone with the wind. Trenger jeg å si mer? Jeg skjems.

————————————————————————————-

English version

Every tuesday The Book and the Bookish hosts Top Ten Tuesday. This week it is time to hang our heads in shame and confess the authors we have not read, but really should have. So here it goes:

1. John Green. Yes, right, I get it. When #book and #reading on Instagram flows over of pictures of Looking for Alaska and The Fault in our Stars every single day, it is time to find out what «Okay? Okay.» really means.

2. John Grisham. I hear stuff about this author all the time. He’s written a big pile of books, and I haven’t read a single one of them.

3. Charlotte Brontë. On of the classics I am amashed over not having read. I guess Jane Eyre is something everyone should read. And I will, I will.

4. J. R. R. Tolkien. No, I haven’t read The Lord of the RingsThe Hobit or The Silmarillion. But in my defence, at least the two first are on my to-be-read-list.

5. George R. R. Martin I am really looking forward to get to know. The five first books of the A Song of Ice and Fire-series are on the way to me as we speak 🙂

6. Virginia Woolf. Again. I’m ashamed. But honestly. Everyone I find writing about her books says they are very hard to get through, sooo… It’ll be a while.

7. Marissa Meyer is the author of The Lunar Chronicles and I really want to read those books. So maybe I can cross her off this list this year already.

8. Elisabeth Gilbert wrote Eat, pray, love, the book that changes the lives of everyone who reads it, so I guess I should too.

9. Haruki Murakami. No, I have not read Kafka on the shore or 1Q84. Will I? Not planning on it for the moment. But who knows.

10. Margaret Mitchell. Gone with the wind. Need I say more?

One thought on “Topp 10 tirsdag: Populære forfattere jeg ikke har lest

  1. Jeg hadde lest 7 av disse forfatterne, og den 8`ende har jeg bøtter og spann av i hyllen men det er min mann sine bøker, og jeg interesserer meg ikke for fantasy. Jeg har nettopp lest Elizabeth Gilberts nyeste roman, helt annerledes enn Eat, pray, love, men bra den også 🙂

Legg igjen en kommentar

