Bok blir film: City of Bones

city of bonesOioioi, hvor skal jeg begynne? Jeg skjønte tidlig i filmen at regissøren kom til å avvike fra boken, men hallo, man trenger jo ikke å gjøre om på så mye at det blir en helt annen historie da. Men jo, filmen avviker såpass mye fra boken at ordene «basert på…» virkelig blir satt på spissen. 

Jeg har altså sett filmen City of Bones om du lurte. Den som bokstavelig talt er BASERT på Cassandra Clares bok ved samme navn. Forskjellene startet så smått med at Clary og Simon skal på poesilesing før de har vært på klubben, for å feire Clary sin bursdag som ikke er den dagen. Og derfra går det bare en vei. Forskjellene blir større og større og slutten skulle man nesten tro var tatt fra en annen bok. Her kan du lese en liste over ting som skiller boken fra filmen, og jeg er temmelig sikker på at mye ikke er med der en gang.

Men det verste er, at det funker! Filmens manuskript avviker så mye fra boken, og man skjønner det såpass tidlig at du (eller jeg i hvert fall) bare tenker at «jaja, en annen historie, la oss se hva som skjer». Eg digget filmen. Ikke så mye som boken altså, når gjør man vel det? Men det ble så naturlig å akseptere at dette var noe annet at jeg koste meg gløgg ihjel mens jeg så på. Jeg har faktisk aldri opplevd det før – at det er så forskjellig at det blir gøy.

Har du lest boken? Sett filmen? Begge deler? Hva synes du?

2 thoughts on “Bok blir film: City of Bones

  1. Det er helt sant det du sier. Forskjellene er mange og det blir en annen historien, men som du sier så funker det jo faktisk. Jeg husker jeg satt i kinosalen og reagerte, ikke fullt så bra, på forandringene til å begynne med, men jeg tvang meg selv ganske raskt til å ikke tenke for mye på forandringene og bare se hvor historien ville gå. Da gikk det mye lettere. Jeg innså at filmen i seg selv er en bra film og jeg endte opp med å storkose meg.

  2. Tilbaketråkk: Boken på vent #24 | Lesehesten

Legg igjen en kommentar

