Bokomtale: A Study in Scarlet

— English below 

a study in scarletA Study in Scarlet er den første boken Sir Arthur Conan Doyle skrev om Sherlock Holmes. Her møter Dr. John Watson og Sherlock hverandre for første gang. De trenger begge et sted å bo som ikke er alt for dyrt og leier en leilighet sammen. To personer blir funnet drept og Sherlock blir bedt om å assistere politiet, han drar med seg John.

Boken er delt i to deler. Den første delen er det John som er fortelleren. Det ender med at Sherlock løser mordgåten og arresterer drapsmannen, uten at noen skjønner hvordan han fant utav det. Så starter del to. Her er det en annen fortellerstemme og plutselig en helt annen historie om mormonere i USA. Jeg må innrømme at jeg ble litt satt ut og ikke skjønte noen ting. Etterhvert viser det seg at det er historien om de to drepte og drapsmannen og hvordan de endte opp slik de gjorde. Til slutt tar John over fortellerstemmen igjen og vi får servert siste biten av puslespillet.

Jeg digger Sherlock Holmes. Jeg digger filmene hvor Robert Downie jr. spiller hovedrollen og jeg digger BBC sin tv-serie med Benedict Cumberbatch som Sherlock. Men jeg har inntil nå aldri lest en eneste en av bøkene eller novellene som Sir Arthur Conan Doyle skrev. Og det var gøy å endelig komme igang med det også. Jeg har kjøpt et samleverk som inneholder alt han skrev, og kommer nok til å lese mer av det i år 🙂

Med å lese denne fulfører jeg forresten også en av bøkene i Back to the Classics-utfordringen jeg er med på 🙂

—————————————————————————

A Study in Scarlet is the first book about Sherlock Holmes that Sir Arthur Conan Doyle wrote. In this story he meets Dr. John Watson and they start sharing a flat. Suddenly two men are found dead and Sherlock is asked to assist the police. He brings Watson.

The book is written in two parts. John tells the story in the first part, ending with Sherlock solving the crime and arresting the murderer without anyone knowing how he figured it out. In part two someone else tell a completely different story about mormons in USA – I was very confused – but one realise after a while this story is about the two dead men and their murderer, explaining how they came to be here in London. In the two last chapters John is back giving us the remaining pieces of the puzzle.

I love Sherlock Holmes. I love the movies where Robert Downie jr. plays the part of Sherlock and I love the BBC tv-series with Benedict Cumberbatch in the lead. But up on till now I have never read any of the novels or short stories Sir Arthur Conan Doyle wrote. And I have to say it was a lot of fun finally starting them. It’ll be more Sherlock for me this year. Defenitely! Oh, and I just completed one of the books I’m reading for the Bach to the Classics Challenge 2014 with this one 🙂

9 thoughts on “Bokomtale: A Study in Scarlet

  1. Tilbaketråkk: Topp ti bøker jeg skal lese denne våren | Lesehesten

  2. Tilbaketråkk: Mars – en oppsummering | Lesehesten

  3. Tilbaketråkk: Bokomtale: The Sign of the Four | Lesehesten

  4. Tilbaketråkk: Arthur Conan Doyle: En studie i rødt | Karis bokprat

  5. Herrrrrlighet, jeg sverger på at jeg ikke leste din anmeldelse før jeg skrev min, selv om det må ha sett slik ut for deg. Men jeg ser jo at jeg leste anmeldelsen din da du postet den, med en kommentar om at jeg skal lese boka, så kanskje anmeldelsen din har spøkt i bakhodet mitt. Uansett, jeg har lenket til deg og det ligger et tilbaketråkk på din blogg, så får jeg eventuelt bare leve med plagiatorstempelet.

Legg igjen en kommentar

