En smakebit på søndag: Sorgenfri

Endelig er jeg igang med neste bok i Jo Nesbøs serie om Harry Hole, nemlig Sorgenfri. Nå har jeg ikke lest om Harry Hole siden i høst, så det var jammen på tide. Og med det setter jeg også ny rekord i hvor mange bøker jeg leser på en gang, som for øyeblikket fire stykker! 1984 (som jeg nå har klart å skrenke ned til å ha 40 sider igjen av – fra 50 til 40 på en uke? – wow!), Bedre uten brød (regner jeg vel egentlig som en fagbok), A Study in Scarlet (kan jeg bare lese om kvelden i senga, for den er i en samlebok som er tyngre enn en murstein og umulig å dra med seg) og selvfølgelig Sorgenfri da, som jeg tok med meg på vei ut døra til flyplassen for et par dager siden. Trengte desperat noe å lese som ikke var totalt deprimerende (les: 1984), fagstoff (les: Bedre uten brød) eller umulig å bære (les: A Study in Scarlet). Altså har jeg fire bøker på gang nå, og jeg som skryter av at jeg kun leser en bok om gangen. Huff! Menmen, her er i hvert fall søndagens smakebit fra Sorgenfri:

Sorgenfri«Herregud, han har tørna,» mumlet Harry. Han rygget automatisk tilbake ett skritt da et hvitt ansikt med vidt oppsperrede øyne plutselig lyste opp rett foran ham. Det var Beate som hadde fått skrudd på lommelykten og rettet den mot Grette som hang på nettinggjerdet. Svart, vått hår klistret seg til den hvite pannen og blikket så ut som det lette etter noe å feste seg på mens han skled nedover gjerdet som sørpe på en bilrute til han lå livløs på bakken.

«Hva gjør vi nå?» hvisket Beate.

Harry kjente det knase mellom tennene, spyttet i hånden og så i lyset at det var rød tennisgrus.

«Du ringer ambulanse, mens jeg henter avbitertanga i bilen,» sa han.

Ta gjerne turen innom Flukten fra virkeligheten for å lese flere smakebiter på denne herlige søndagen.

12 thoughts on “En smakebit på søndag: Sorgenfri

  1. Jeg kjenner på hele meg at jeg gleder meg til 19 mars når Jo Nesbø kommer ut med neste bok. Det skal mye til for at jeg klarer å kalle en bok skikkelig spennende for tiden, så jeg setter min lit til ham. Sorgenfri er nok lest for lengst, men kanskje jeg skal plukke frem noen av de gamle Nesbø`ene som står i hyllen?
    Jeg er også veldig ryddig når jeg leser, men denne uken har jeg hatt 4-5 bøker på gang på en gang. Har heldigvis fått rensket opp litt, og er nede i to, hvorav en er en fagbok, så nå er det gode greier. Håper du får en kjempefin søndag!

  2. Har oppdaget så mange gode krimforfattere i det siste. Nå gleder jeg meg til Mons Kallentoft, Jo Nesbø, Johan Theorin blant annet, da alle kommer med nye bøker. Og så har jeg falt for Jørgen Brekke. + mange andre! Verden er full av bøker – heldigvis!

Legg igjen en kommentar

