Bokomtale: Sorgenfri

SorgenfriForfatter: Jo Nesbø
Forlag: Aschehoug
Utgitt: Første gang i 2002. Min utgave er 11. opplag og utgitt i 2013.
Kilde: Fått i gave. Pocket. 380 sider.

Det blir gjort et bankran i Oslo hvor raneren gir filialsjefen 25 sekunder på å tømme minibanken. Han bruker 31 og ranerern skyter en kvinnelig ansatt. Harry Hole blir satt på saken. Plutselig en morgen våkner han etter å ha vært på besøk hos en av sine gamle flammer kvelden før. Han husker ingenting av de 12 siste timene, og Anna, som hun heter, blir funnet død i leiligheten sin. Høsten er igang…

Sorgenfri er den fjerde boka Jo Nesbø har skrevet om Harry Hole. Jeg begynte før sommeren å lese disse bøkene og har siden da lest Flaggermusmannen, Kakerlakkene og Rødstrupe. Jeg synes nok fremdeles Rødstrupe er den beste av bøkene så langt, men Sorgenfri ligger ikke langt etter. Jeg begynner å bli godt kjent med Harry og universet hans. Og jeg liker måten Nesbø skriver på. Jeg liker de korte kapitlene hans som gjør det så lett å bare lese ett til.

Sorgenfri treffer får vi servert to mysterier som Harry løser hver for seg, men så etter hvert viser seg å henge sammen på en måte leseren ikke hadde sett for seg i starten. Dette kaller jeg godt forfatterskap. Jeg liker også måten Nesbø klarer å lage en sammenhengende historie fra første bok samtidig som du fint kan lese en av bøkene midt i serien uten å ha lest noen andre først. Men det er klart, leser du bøkene kronologisk får du jo med deg den store historien også.

(Digresjon: Det er vel også en av grunnene til at jeg er avhengig av å lese alt kronologisk og også er litt lettet inni meg for at Politi ikke kom meg på kortlisten til Bokbloggerprisen, da hadde jeg jo ikke hatt tid til å lese noe annet enn Harry Hole denne våren :P)

«Skal du ikke ta den?» spurte Waaler.

«Det er min mor,» sa Beate. «Jeg ringer henne tilbake om tredve sekunder.»

«Tredve sekunder?»

Det er den tiden det tar for meg å forklare at om jeg hadde visst hvor Harry var, er du den siste jeg hadde fortalt det til.» Hun rakte han lommetørkleet. «Og for deg å få på deg skoene og komme deg ut.»

Sitatet ovenfor er fra boken, og jeg måtte bare ta det med. Her snakker vi girlpower altså. Jeg må innrømme at jeg gliste fra øre til øre når jeg leste det. Er det rart jeg digger Harry Hole og Jo Nesbø eller? Så om du lurte, jeg anbefaler fremdeles å lese Harry Hole-bøkene om du ikke har gjort det enda. Tviler på at du kommer til å angre 😉

5 thoughts on “Bokomtale: Sorgenfri

  1. Tusen takk for at du kom med en så god og grundig omtale! Takker for enda sterkere påvirkning til å lese bøkene hans, og jeg vurderer sterkt å låne de fire første bøkene om Harry Hole til uken som kommer. Må jo ha noe til påsken.

    Leste flaggermusmannen for en del år siden, men husker ikke så mye. Trenger man nødvendigvis å lese bøkene i rekkefølge? Det er ekstremt vanskelig å låne bøkene på biblioteket i alle fall, for de er jo sååå populære! 🙂

    Håper du får en flotters helg!

    – Siri

    • Man må ikke nødvendigvis lese dem i rekkefølge for hver bok er frittstående. Men jeg vil anbefale å gjøre det, for det er småting man forstår bedre og som er gjennomgående i bøkene 🙂

  2. Tilbaketråkk: Boken på vent #25 | Lesehesten

  3. Tilbaketråkk: Mars – en oppsummering | Lesehesten

Legg igjen en kommentar

