Bokomtale: Fugl

Forfatter: Lisa Aisatofugl
Forlag: Gyldendal
Utgitt: 2013
Kilde: Lånt på biblioteket

Har du noen gang ønsket du kunne fly?
– Kan jeg være med dere? spør jenta.
– Nei, sier fuglene, du er altfor stor og tung til at vi kan bære deg. Hadde du bare lignet en fugl og hatt vinger selv så… (Kilde: Gyldendal)

Fugl handler kort sagt om en jente som vil fly sammen med fuglene og etter å ha ønsket det lenge nok får hun det. Jeg synes denne boken blir vanskelig å omtale. Jeg leser andre omtaler om boken som skriver om de dype og underliggende meningene i øst og vest. Også tenker jeg at jeg må jo være tidenes mest overflatiske menneske. For jeg forstod ikke hva som var den dype meningen med boken – om det er en. Kanskje dette bare er en sånn genial greie som gjør at dersom du er barn ser du kun en historie om en jente som vil fly og en masse flotte illustrasjoner. Og hvis du er voksen leser du en annen histore i historien. Jeg hører definitivt til barnegruppen.

Når det er sagt – fytti for noe flotte illustrasjoner. Boken i seg selv er jo et lite mesterverk og burde vært å få tak i med hver side innrammet slik at du kunne henge den på veggen. Så selv om jeg er dum som et brød og ikke skjønner noen ting så var det absolutt verdt å kikke igjennom boken på grunn av illustrasjonene.

Boken er forresten nominert til Bokbloggerprisen 2013 om du ikke visste det. Prisen og andre omtaler av boken kan du lese mer om her.

3 thoughts on “Bokomtale: Fugl

  1. Ja, det er virkelig noen fantastiske illustrasjoner i denne boken! Og kanskje det ikke er noen dypere mening med historien, det er i alle fall flere måter å tolke den på. Slik jeg ser det var nettopp alle spørsmålene som dukket opp underveis som gjorde den så spennende og fin 🙂

  2. Tilbaketråkk: Mars – en oppsummering | Lesehesten

Legg igjen en kommentar

