Nytt i hylla #11

Jeg vil påstå at jeg er under gjennomsnittet interessert i trening og kosthold. Jeg har hatt treningsperioder som har vart alt fra to dager til syv måneder i strekk. Og jeg er periodevis opptatt av å ha et sunt kosthold, det vil si som regel et par timer hver dag. Men noen ekspert er jeg ikke og smågodthylla i butikken er utrolig fristende – det som om den roper på meg støtt og stadig, hehe 😛

running like a girl

Uansett. Jeg har alltid hatt en drøm om å bli løper. Jeg har prøvd flere ganger, men det går alltid i vasken. Her om dagen leste jeg om en bok i Det Nye Shape Up (for ja, ikke-trenings-freaken meg abonnerer selvsagt på det bladet) som heter Løp som en jente. Den er skrevet av Alexandra Heminsley og er oversatt til norsk av Vigdis P. Fretheim. Den beskrives som en humoristisk og inspirerende bok om det å fullføre et maraton. Og jeg måtte jo selvsagt kjøpe den.

Nå liker jeg å lese bøker på originalspråket så jeg bestilte mitt eksemplar fra Book Depository og fikk den i posten idag. I Norge er det Cappelen Damm som gir ut boken, og beskriver den på følgende måte:

løp som en jenteFor Alexandra handler den første løpeturen om å klare å nå frem til nærmeste lyktestolpe, og til tross for en mislykket start, ender hun opp med å løpe fem maraton! Her skriver hun like ærlig, personlig og humoristisk om alt fra sin dissende rumpe til sin euforiske glede over nytt løpeutstyr. Dette er en historie om hvordan du selv kan forelske deg i løping, og oppleve den samme barnslige gleden over å bevege kroppen som forfatteren gjør. Alle kan nemlig løpe, bare man gjør det riktig. Og her får du nyttige tips om utstyr, skadeforebygging og forberedelser til maraton.
Boken er godt skrevet, og såpass ærlig og selvironisk at de fleste vil kjenne seg igjen. Og innholdet er like relevant for nybegynnere så vel som erfarne løpere.
Dette er en kjærlighetserklæring til løping og en underholdende, engasjerende og inspirerende bok som vil få deg til å lengte etter en løpetur.

Nå er det for all del ikke sikkert at jeg blir den maratonløperen jeg har så lyst å bli kun av å lese denne boken, men det skader da ikke å prøve. Det blir sikkert uansett spennende lesing 🙂

Driver du med løping? Har du noen gode løpetips eller tips til løpebøker?

5 thoughts on “Nytt i hylla #11

  1. Kanskje dette er boken for meg som så gjerne vil. Jeg klarer ikke å løpe, selv og jeg godt kunne tenke meg det. Da jeg leste et sted at de som er platfot ikke kan løpe, ble jo det den ultimate unnskyldningen for å slutte å prøve. Jeg er også periodevis inne på sunt kosthold, men periodene blir så alt for ofte avbrutt av perioder hvor jeg gir bang. Sånn kan det gå, kanskje en bok kan hjelpe? Takk for fint tips, og ha en super torsdag!

    • Godt det er flere som har det som meg 😉 Synes det er trenings- og kostholdshysteri over alt for tiden, så jeg går jo rundt med konstant dårlig samvittighet for at jeg ikke klarer å henge med på lasset 😛 Men det er vel flere enn bare oss også 😉

  2. Jeg løper litt av og til, det er et av mine 2014 mål. Dessverre blir det mest mølle på meg. Jeg har sterk pollenallergi(dessverre mot flere typer – blæh!), og man drar inn ganske mye i systemet når man løper ute. Men det er helt supert at mølle finnes, så kan jeg løpe litt ute på høsten. Noe maratonløper blir jeg nok ikke, men kanskje litt sprekere? Greit å kunne løpe fra zombiene hvis de kommer 😉

  3. Tilbaketråkk: Nytt i hylla #12 | Lesehesten

Legg igjen en kommentar

