Boken på vent #28 – påskespesial

Hver tirsdag arrangerer Beathe Boken på vent. Her kan du lage et innlegg om en bok du har liggende som du har tenkt å lese. Dette er en super måte å oppdage nye bøker på!

marekorsHer om dagen drev jeg litt research for å finne ut hvorfor «alle» nordmenn leser krim i påsken, og bestemte meg igrunnen for at denne påsken skal også jeg lese krim. Det er jo en flott, norsk tradisjon, som jeg gjerne vil være med å opprettholde.

Så i ukens utgave av Boken på vent tenkte jeg å presentere alle bøkene jeg har lyst å komme meg gjennom i løpet av påskeferien:

Først ut blir nok Marekors. Det er den femte Harry Hole-boken. Akkurat nå leser jeg Sønnen, som er Jo Nesbøs helt flunkende nye bok, og jeg liker meg bare bedre og bedre i skrivestilen hans. Så nå gleder jeg meg til å fortsette på Harry Hole-serien.

«Thriller» står det på fremsiden av den neste boken ut. Og selv om forlaget omtaler boken som en krimbok, ble jeg jammen litt usikker. Et raskt googlesøk (begynner jo å bli så god på det nå) kunne derimot fortelle meg at thriller hører inn under sjangeren kriminallitteratur, så da var saken løst. Boken det er snakk om er Mapuche, skrevet av Caryl Férey, oversatt til norsk av Thomas Lundbo og utgitt av Aschehoug tidligere i år. På bokens bakside kan man lese følgende:

mapuche

Et menneske blir lempet ut i havet fra et helikopter. En prostituert transvestitt blir funnet drept i en bortgjemt avkrok av Buenos Aires havnekvarter. Her selger både kvinner og menn seg for noen pesos, for å overleve. Det er hverdagskost at folk blir drept. Få bryr seg.
Men det gjør Jana Wenchwn. Hun er billedhogger og Mapuche-indianer og har opplevd at folket hennes er blitt både fordrevet og forfulgt. Jana har dessuten selv måttet selge sin kropp i byens bakgater for å overleve. Hun tar kontakt med Ruben Calderon som opplevde at både far og datter forsvant i diktaturets torturkamre. Selv slapp han ut og har i stillhet bygd seg opp som privatdetektiv. Sammen med mødrene på Mai-plassen jakter han på «forsvunne» opposisjonelle og tidligere bødler.
Snart viser det seg at saken har røtter tilbake til militærdiktaturets tid. Og demokratiets ferniss kan være tynt, selv etter 30 år. De gamle aktørene har fortsatt mye å skjule og midlene de er villige til å bruke, står ikke tilbake for fortidens metoder.

Også er det klart at jeg må lese litt mer Sherlock Holmes. Jeg har fått meg en stor, flott og lærinnbundet samleutgave av alt Sir Arthur Conan Doyle skrev om Sherlock Holmes, og neste ut der er The Sign of the Four. Goodreads har følgende å si om boken:

the sign of the fourSeveral years after the mysterious disappearance of her father, Mary Morstan discovers an advertisement in a local paper requesting her own address. Her employer advises her to reveal it, and when she does she receives a valuable pearl by post. Presented with these facts and little else, Sherlock Holmes and Dr. Watson must unravel a mystery involving stolen treasure, political rebellion, India, and a pact made by four convicts, in Arthur Conan Doyle s second Sherlock Holmes novel.

Så som du ser over gleder jeg meg virkelig til påskeferien. Gode bøker i solveggen på hytta må jo være noe av det beste som finns!

Hva er dine lesetips til krim i påsken?

 

 

13 thoughts on “Boken på vent #28 – påskespesial

  1. Jeg har absolutt tenkt å lese krim i påsken, men jeg har ikke helt valgt ut hvilke jeg skal ta med meg enda. Det får jeg gjøre senere i uken, når jeg starter å pakke 🙂 Vi skal være borte i 16 dager, så jeg må jo ta med meg litt 🙂 Det var så fint at du la med link til innlegget om krim i påske, for det hadde jeg ikke fått lest. Det var interessant å få vite hvordan tradisjonen startet. Ønsker deg en riktig fin dag!

    • 16 dager, ja da trenger du litt 😉 Ja jeg ble så nysgjerrig på hvorfor vil leser krim i påsken at jeg måtte bare finne utav det 😉 Og det endte jo med at jeg selv også skal begynne å leser krim i påsken nå 😉

  2. Mapuche har jeg også planer om å lese i påsken, skal lage en påskespesial neste tirsdag. Innlegget om krim i påsken har ikke jeg heller lest så det må jeg få med meg. Ønsker deg en fin dag 🙂

  3. Mapuche har jeg bestilt, men venter på den. (Da har jeg jo en bok på vent da…) Har lyst å lese mer Sherlock, digget ham i den moderne filmen, og vil gjerne ha mer.

    • Jeg har alltid likt Sherlock Holmes, men kun gjennom filmer og hans gode rykte. Leste ikke noe om han før nå nettopp, men skal absolutt lese mer. Også fallt jeg helt for BBC sin tv-serie nå for litt siden og så alle tre sesongene på en uke 😛

  4. Du har litt å drive med i påska skjønar eg 🙂 Sjølv planlegg eg å lese «Sønnen» (Nesbø) og «Henriette Schønberg Erken – en norgeshistorie sett fra kjøkkenbenken». I tillegg vert det nok litt lydbøker – div. NRK radioteater. Ha ein strålande kveld 🙂

  5. Tilbaketråkk: Boken på vent #29 | Lesehesten

Legg igjen en kommentar

