Bok blir film: Divergent

divergentIgår hadde filmen Divergent premiere på norske kinoer. Boken leste jeg i desember og det var så absolutt en av de beste bøkene jeg leste i 2013. Så denne filmen hadde jeg gledet meg til.

Og hva synes jeg? Jo, jeg likte den. Kanskje litt «tam» i forhold til hva jeg hadde sett for meg, men så har den tross alt ikke mer enn 11 års aldersgrense. Jeg synes manuskriptet holder seg temmelig godt til det som skjer i boken. Det var et par steder jeg tenkte «vent litt, var det ikke sånn det var?», men det er flere måneder siden jeg leste boken så jeg la ikke merke til alle «småtingene». Og som jeg nylig erfarte når jeg så Catching Fire, så skal jeg absolutt la dette bli det nye – å la det gå litt tid mellom bok og film. For selv om filmen aldri blir like bra som boken, blir den i hvert fall bedre når du venter litt med å se den etter å ha lest ferdig boken.

Jeg synes skuespillerne som er valgt ut til å spille Tris og Four passer veldig bra til rollene sine. Det er henholdsvis Shailene Woodley og Theo James det er snakk om. Også er denne filmen veldig lik det jeg har sett for meg i hodet når jeg har lest boken. Men har nok mye å gjøre med at jeg har vært i Chicago og visste hvordan det så ut der når jeg leste. Og så er jo filmen – surprise surprise – spilt inn i byen.

Uansett så hadde jeg en fin kinoopplevelse idag og kan anbefale deg å gå å se Divergent enten du har lest boken eller ikke 🙂 Og allerede i 2015 kommer neste film, Insurgent, så det er bare å glede seg 🙂

5 thoughts on “Bok blir film: Divergent

  1. Jeg så denne filmen på kino på fredag, og forventningene mine ble nådd for å si det slik! Enkelte deler av boken som mente var dårlig var blitt forbedret i filmen.( Jeg trodde helt ærlig ikke det var mulig, så jeg ble så glad). Slikt som karakteren Tris. I boken syntes jeg hun virket altfor brutal, og måten hun reagerte på enkelte tragiske hendelser fant jeg usannsynlig og jeg kjente meg lite igjen i henne som person. Men i filmen var hun fremstilt som en mer realistisk karakter med følelser. Så jeg ble derfor veldig fornøyd 😀

    Ellers hadde jeg også forventet litt sterkere scener! Samtidig er jeg litt glad for at de utela det, for tror det kan skremme bort enkelte til å se filmene.

    – Siri

    • Jeg hadde ønsket meg sterkere scener ja, men jeg ser jo at filmen er rettet på et ungt publikum (det var bare meg og hundre fjortiser i salen liksom ;)) slik at man gjerne må begrense det litt 😉

  2. Jeg er veldig enig med deg. Jeg likte filmen svært godt men det var noen ganger den ble litt treg. Heldigvis er det år siden jeg leste boken, så jeg la bare merke til de større tingene de hadde endret. En av venninnene som jeg så filmen med la derimot merke til alle disse små detaljene, men både jeg og hun likte filmen veldig godt uavhengig av dette. Jeg gleder meg til neste film kommer!

    Det eneste jeg syns er litt forstyrrende er hvordan Shailene Woodley i «The Spectacular Now» var sammen med han som spile Peter (Miles Teller), i denne filmen var hun sammen med Four (Theo James) og i nær fremtid kommer hun til å spille sammen med broren til Tris, Caleb (Ansel Elgort) i The Fault in Our Stars. Haha, jeg fikk dette ikke ut av hodet da jeg så filmen.

    • Hehe, skjønner at det blir litt forvirrende når hun er «over alt» for tiden. Jeg blir sånn som venninna de med Harry Potter-filmene. Har lest dem sååå mange ganger og kan dem alt for godt at selv når jeg ser filmene nå, mange år etter jeg leste siste bok, irriterer jeg meg over ting. Men elsker dem allikevel 🙂

  3. Tilbaketråkk: The Transfer: A Divergent Story | Lesehesten

Legg igjen en kommentar

