Gratulerer med dagen!

Idag er det verdens bokdag, eller Verdens bok- og opphavsrettdag som det egentlig heter. Formålet med markeringen er å sette fokus på bokens rolle i samfunnet. Det ble vedtatt av FNs generalforsamling i 1995 av vi skulle ha en bokdag. I Norge har vi feiret dagen siden 1997 og idag feires dagen i over hundre land. At akkurat denne datoen ble valgt bunner i at både Cervantes, Shakespeare og Garcilaso de la Vega døde på denne dagen i 1616. Feiringen stammer også fra en gammel tradisjon i Barcelona (Kilde: Wikipedia).

Jeg skal feire dagen med å gå meg en lang tur rundt et vann mens jeg hører på lydbok (som jeg virkelig begynner å falle for – trodde jeg aldri skulle skje) og senere i kveld skal jeg lese litt Harry Hole.

Hvordan feirer du verdens bokdag?

 

 

 

6 thoughts on “Gratulerer med dagen!

  1. Gratulerer med dagen! Jeg feirer med å avlyse turen med venninne, sende guttene mine på tur, for å slange meg i sofaen med en god bok i flere timer 🙂 Med god samvittighet!

  2. Jeg har hatt lange dager på jobb denne uken, så jeg må beskjemmet innrømme at bokdagen gikk meg hus forbi i år. Men så dårlig samvittighet har jeg vel ikke, for hos meg er det bokdag hver dag 😉 Klem fra Anette 🙂

Legg igjen en kommentar

