Bokomtale: Mapuche

mapucheForfatter: Caryl Férey
Forlag: Aschehoug
Utgitt: 2014 (i Norge)
Kilde: Leseeksemplar, hardcover, 523 sider

En transvestitt blir funnet brutalt myrdet i Buenos Aires. Den avdødes venner, mapucheindianeren Jana og transvestitten Paula, prøver å finne ut hva som har skjedd. Jana søker hjelp hos privatdetektiven Rubén som holder på å etterforske forsvinningen av Maria Campallo. Snart skal det vise seg at disse to sakene henger mer sammen enn man først skulle tro.

Om jeg skal oppsummere denne boken med ett ord må det bli grotesk. Dette er ikke noe småtteri.

I begynnelsen av boken er det en del hopping mellom forskjellige personer og veldig mye historisk informasjon kombinert med lite handling. Dette gjør det litt forvirrende og vanskelig å henge med. På 150 sider er strengt tatt det eneste som har skjedd at Luz er funnet død, Jana har bedt Rubén om hjelp og Rubén har såvidt begynt å etterforske Marias forsvinning – for å sette det på spissen. Man må med andre ord konsentrere seg. Derimot er dette et megastort pluss for de som er interessert i landets mørke historie!

Men så er vi igang. Herfra går det slag i slag. Det er action og groteske scener. Sterke følelser og kjærlighet. Jo nærmere man kommer slutten, jo vanskeligere blir det å legge fra seg boken – akkurat det som kjennetegner en god bok. Om man savnet litt action i starten, så veier forfatteren opp for det nå – så til de grader.

Innimellom får vi servert noen sitater som rett og slett bare klistrer seg og får en til å trekke på smilebåndet. Hør bare på denne fra når Paula er stresset for om hun rekker å gjøre seg klar til et show i tide:

– Ro deg ned nå, vennen min, modererte venninnen hans. – Sola er bare så vidt på vei ned.

– Den styrtlander, mener du!

Jeg fant også fort ut at denne boken er ikke en bok man leser samtidig som man spiser. Derav ordet grotesk:

En suppe av blod, vann og organisk materiale hadde rent ned på Rosas teppe da Rubén hadde dratt ut magesekken hennes. Han hadde lagt den på strykebrettet, varm og blodig, som under en forelesning i rettsmedisin, åpnet bukhinnen med foruroligende kyndighet, og snittet den opp i lengderetningen med knivspissen. Magesaftene hadde begynt å løse opp maten, men papirkulene var fortsatt synlige blant de stinkende restene; han hadde funnet sju, som han hadde rengjort raskt før han stakk av sammen med Jana, Mens det røyk av hodet hans.

Jepp, på dette tidspunktet måtte jeg kaste halve lunsjen min. Det finnes flere groteske skildringer i boken og jeg synes dette gjør boken levende og man får virkelig en følelse av hvor vanskelig livet kan være. Ikke minst blir man utrolig takknemlig for å bo i Norge.

Alt i alt er dette en god bok. Spekket med action og en god slump Argentinsk historie med på kjøpet.

Det er flere enn meg som har lest denne i det siste. Ta gjerne også en titt på disse omtalene av boken:

Tine
Tone
Once upon a time
Artemisia

Og her finner du boken hos forlaget.

9 thoughts on “Bokomtale: Mapuche

  1. Enig i at dette er en sterk og god bok. Angående utdraget ditt om magesekken- var det noe av det jeg ble skikkeilig kvalm av å måtte skumme fort gjennom da jeg leste det…
    Samt de episodene på slutten da de brutale folka går løs på M og Z. OG scenen med lillesøstra i de triste papirene… Grusomme greier.
    Takk for linking.

  2. Han bruker mange virkemidler for å holde godt fast på leseren sin, og jeg er enig i at til tider var det i overkant makabert. Jeg valgte å ikke fokusere på dette, for det måtte liksom til, men hadde stor glede av den lille historieleksjonen som fulgte med boken 🙂
    Takk for linking!

  3. God omtale. Ser det er mange som har lest den. Selv har jeg lest litt over hundre sider, men vet ikke helt hvor godt jeg liker den ennå. Av og til trenger jeg mer tid på bøker om jeg liker boka eller ikke. Så det gjenstår å se. God helg 🙂

  4. Tilbaketråkk: April – en oppsummering | Lesehesten

Legg igjen en kommentar

