Bokomtale: Graceling

gracelingForfatter: Kristin Cashore
Forlag: Orion Publishing Group Ltd. (opprinnelig Harcourt)
Utgitt: Lydbok i 2012, papirutgave i 2008
Kilde: Lydbok, kjøpt.
Lengde: 13 timer og 32 minutt
Innleser: Emma Powell

Katsa er en graceling, det vil si at hun har en spesiell egenskap. Verdenen hun lever i består av syv kongeriker. I dem bor det vanlige mennesker, men noen av dem er altså graced. Man ser om et menneske er en graceling på øynene dems. De har forskjellige farger. En graceling kan ha en helt vanlig egenskap som å være ekstremt god på å svømme eller hogge trær, men det finnes noen som er ekstra spesielle, som for eksempel tankelesere. Katsa sin grace gjør henne til en drapsmaskin. Det er i hvert fall det kong Randa bruker henne til. Kongen eier nemlig alle gracelingene i sitt rike og bestemmer hva de skal gjøre.

En dag er Katsa ute på et redningsoppdrag, en kongelig har blitt kidnappet og Katsa med sine menn skal redde ham. Her ramler de over en prins fra Leinid, som Katsa burde drepe, men hun bestemmer seg for å ikke gjøre det. Det viser seg at prinsen, Po, også vil redde den kongelige – det er bestefaren hans. Sammen prøver de å finne ut hvorfor han ble kidnappet og er plutselig ute på enda et – mye, mye farligere – redingsoppdrag.

Graceling er Kristin Cashores debutbok og jeg synes hun har gjort en god jobb. Vi møter en fantasyverden, men det er en troverdig en. Historien er lett å henge med på, og dette med grace blir forklart på en god måte. Jeg synes det er oppfinnsomt – så vidt jeg vet har ingen skrevet om noe som ligner dette før – det liker jeg!

Boken har selvsagt en kjærlighetshistore, men denne har en egen vri som jeg liker veldig godt. Som Mari også skriver i sin anmeldelse liker jeg også at det ikke er sånn type hodestups forelska, men at Katsa blir forelsket over tid – det er ofte nærmere virkeligheten synes jeg.

Og til slutt kan jeg anbefale deg å ta en titt på forfatterens egen blogg. Her finner du masse informasjon om henne og bøkene. Også finnes det kart over verden hvor boken tar sted, som kan være veldig nyttig om du leser denne på lydbok.

 

5 thoughts on “Bokomtale: Graceling

  1. Tilbaketråkk: April – en oppsummering | Lesehesten

  2. Tusen takk for link til min anmeldelse! Jeg er, ikke så overraskende, enig med deg i at dette er en god bok. Nå er det flere år siden jeg leste den, kanskje er jeg snart klar for oppfølgeren. Siden den ikke følger de samme hovedpersonene følte jeg at avstand var riktig for meg før Fire ble plukket opp. Skal du hoppe rett på oppfølgeren?

    • Nei, av samme grunn som deg kommer jeg til å vente med Fire. Hadde den fortsatt på samme historie ville jeg lest den med en gang, men i og med at det er nye hovedpersoner velger jeg å vente. Har så mange bøker som er først i køen 😉 Men jeg kommer til å lese den en gang – absolutt 🙂

  3. Prøvde å like boka, men fikk det ikke til. Den hadde et godt utgangspunkt, men så ble det litt monotont og typisk ya bok etterhvert, noe som var litt skuffende for min del.

Legg igjen en kommentar

