En smakebit på søndag: Hvorfor hopper jeg

hvorfor hopper jegGoood søndag alle sammen! Opp med hånden alle som leser til eksamen og ikke vet helt hvor de skal gjøre av seg for tiden. *Holder hånden så høyt i været som jeg bare kan*. Nå er riktignok min eksamen å spille en konsert, så jeg leser vel ikke så mye pensum i den forstand (hvis man ikke regner noter som pensum), men fytti så mye man må øve allikevel!

Denne uken har bare flydd avgårde, men har allikevel vært fyllt med så mye som har skjedd at det føles som en halv evighet siden jeg var i London, som faktisk bare er en uke siden. Jeg har vært på turné med skolen rundt i fylket. Det har vært travelt, men veldig kjekt. Og når man endelig er ferdig og tror man skal få tid til å roe ned litt – neida, eksamen. Jaja, mai skal være en hektisk måned når man er student, og jeg er heldigvis ikke alene om det.

Men det er søndag og uansett hvor travelt man har det får man bare ta seg tid til litt smakebiter fra spennende bøker. Så vet man i hvert fall hvilken dag det er og har noe utenom eksamen å forholde seg til. Min smakebit idag kommer fra en bok som har ligget på skrivebordet mitt en stund. Og jeg har tenkt å begynne på den ikveld eller imorgen. Boken heter Hvorfor hopper jeg og begynner etterhvert å bli viden kjent. Den er skrevet av en autist og gir derfor et unikt innblikk i en autists verden. Smakebiten er hentet fra forordet skrevet av forfatteren selv, Naoki Higashida:

Da jeg var liten, visste jeg ikke engang at jeg var et barn med spesielle behov. Hvordan fant jeg det ut? Ved at folk fortalte meg at jeg var helt annerledes enn alle andre, og at dette var et problem.

Boken har høstet litt blandede kritikker her i landet, men jeg tipper at jeg er en av dem som kommer til å like den. Så nå gleder jeg meg til å komme igang med den. Fordelen med studiet mitt er at jeg kan fylle pausene mine fra eksamensforberedelsene med å lese bøker 🙂

Og du, ikke glem å ta turen innom Mari for å lese flere smakebiter på denne flotte søndagen. God eksamenslesing evt. pleasurelesing!

Edit: Var jeg den eneste som fikk med meg lysfontenekommentaren til kommentatoren på Eurovision igår? Episk! 🙂

13 thoughts on “En smakebit på søndag: Hvorfor hopper jeg

  1. Denne synes jeg er kjempebra. Det var en forsiktig og på mange måter enkel bok, men med en fantastisk og sterk bakhistorie. Ønsker deg en fin søndag!

  2. Så kjekt å høre om eksamensforberedelsene dine, lykke til når den store dagen kommer! Jeg har lest boken du skal begynne på, og er vel av de som ikke ble så veldig begeistret. Det var min tredje bok om autister, og de andre traff noe i meg som denne ikke var i nærheten av. Ha en fortsatt fin søndag!

  3. Jeg har mest lest bra ting om boken. Heldigvis skal jeg ikke gå opp til noen eksamen. Sist jeg gjorde det var da jeg studerte for noen år tilbake ved siden av en 100% jobb; slitsomt, men gøy. Ha en fin uke og ikke slit deg helt ut.

  4. Jeg bøyer meg virkelig i støvet for ALLE som kan å spille; jeg kan ikke noter engang, og er komplett ubrukelig når det kommer til musikk…
    Ønsker deg lykke til på eksamen, og takker for smakebiten!

  5. Ja, jeg fikk med meg lysfontene kommenataren, men var det ifb Conchita? Går litt i surr her. husker den ble sagt i alle fall, at progamlederen endelig skjønte hva det var for noe, hehe.
    Ang boka synes jeg den hadde mye fint i seg, som kan gjøre det lettere å forstå autister. Mange gullkorn. Ha en fin kveld,:)Og lykke til med eksamen.

Legg igjen en kommentar

