Boken på vent #32

Da har jeg vært mildt sagt fraværende fra bokblogglandia i ganske nøyaktig to uker og to dager, men nå er jeg back in business! Det har vært så mye eksamensøving og i tillegg ble jeg syk forrige uke så tiden har bare forsvunnet ut i ingenting. Men igår ble eksamenskonserten min unnagjort og nå er det over to uker til neste eksamen – som er en mye lettere eksamen enn den jeg hadde igår. Deilig! Og endelig har jeg tid til bøker og bokblogger igjen, som er mitt lille og mye etterlengtede avbrekk fra hverdagen.

Og siden det er tirsdag er det på sin plass å fortelle om en bok jeg har på vent, sånn som man kan gjøre hos Beathe hver tirsdag. Bølle på døra, som jeg vil fortelle om idag, fikk jeg i postkassen igår. Jeg fikk den gratis fra Bokklubben Nye Bøker. To ganger i året får man en gratis bok derfra om man er medlem, og denne gangen fallt valget altså på Bølle på døra av Jennifer Egan.

bølle på døraBølle på døra rommer en vev av fortellinger med røtter i pønkrockens California og tråder inn i framtidens USA. Sentralt står livene til Bennie Salazar, pønkrocker og senere stjerneprodusent, og Sasha, den unge kvinnen som jobber for Bennie og sliter med kleptomani. Musikkmiljøet pulserer og knytter folk sammen – før alt blir forandret. Historien beveger seg fram og tilbake over 40 år, flytter seg mellom New York, San Fransisco, Napoli og Afrika. Det er en dypt menneskelig, sugende fortelling om å være ung, og plutselig være eldre (baksiden).

 

Forfatteren vant Pulitzerprisen for denne boken i 2011 så det lover jo godt. Gleder meg til å få lest denne.

Har du lest denne boken?

7 thoughts on “Boken på vent #32

  1. Det var en bok jeg ikke engang hadde hørt om 🙂 Men den virket interessant og spennende. Jeg hang meg litt opp i eksamenskonsert … Det hørtes meget spennende ut. Søskenbarnet til mannen min studerer sang i Tromsø og hadde nettopp eksamen i sang. Både eksamen i sang og eksamenskonsert høres eksotisk ut for meg 🙂 Ønsker deg en fin dag!

    • Da tipper jeg at hun og jeg gjør på akkurat det samme – bare at jeg spiller messinginstrument 😉 Det er en litt spesiell – og spennende – form for eksamen, men en veldig god måte å forberede oss på det virkelige liv som musiker 🙂

  2. Ikke lest boken ennå men den ligger her på lur. Så bra at du minte meg på gratisboken fra bokklubben, jeg har glemt å velge meg ut en så det må jeg inn å gjøre. Kos deg med boken når det blir dens tur til å bli lest. Ha en fin dag 🙂

Legg igjen en kommentar

