Bokomtale: Hvorfor hopper jeg

hvorfor hopper jegForfatter: Naoki Higashida
Forlag: Pantagruel
Utgitt: 2014 (første gang i 2007)
Kilde: Hardcover, 228 sider, lånt på biblioteker

Om forfatteren
Naoki Higashida er født i 1992 og kommer fra Japan. Han fikk diagnosen autist da han var seks år gammel. Han har gått på skole for barn med spesielle behov og gikk ut i 2011 med gode karakterer. Han har publisert flere verk og skriver blogg i tillegg til at han holder foredrag om autisme (Kilde: Hvorfor hopper jeg, s. 231).

Om boken
Boken gir leseren et unikt innblikk i hvordan en autist sin verden ser ut. Higashida har skrevet boken ved hjelp av en japansk alfabettabell, som er et rutenett med de grunnleggende førti japanske hiragana-tegnene. Man kan sammenligne det med et QWERTY-tastatur på laminert kartong. Forfatteren forteller hvordan han oppfatter ting rundt seg og hvorfor han reagerer på måter «normale» folk vil oppfatte som helt uforståelige.

Å gjenta spørsmålet er en måte å lete gjennom hukommelsen på for å finne en ledetråd til det spørsmålsstilleren spør om. Vi forstår spørsmålet helt greit, men vi kan ikke besvare det før vi fisker frem det riktige «hukommelsesbildet» i hodet.

Hva synes jeg?
Denne boken likte jeg. Den er lettlest – gjort unna på et par timer i solstolen – og fin. Språket er enkelt og jeg fikk noen aha-opplevelser underveis. Jeg har selv autisme i familien og jeg fikk noen svar fra denne boken på ting som jeg ikke helt har skjønt, men så langt bare akseptert. Nå er jo ingen autist lik, det er viktig å huske på. Det finnes et like stort antall variasjoner av diagnosen som det finnes autister i verden. Men allikevel gir denne boken en litt større forståelse av hvordan det er å være autist og jeg anbefaler alle å lese den. Det er verdt de to-tre timene det tar å pløye gjennom den 🙂

3 thoughts on “Bokomtale: Hvorfor hopper jeg

  1. Jeg likte også denne, men lærte mer om det å være autist fra boken «Den merkelige hendelsen med hunden den gangen». Krimmen «Nysgjerrigper» var også veldig lærerik, hvis du har lyst å lese mer om autisme.

Legg igjen en kommentar

