Bokomtale: Disse øyeblikk

disse øyeblikkForfatter: Herbjørg Wassmo
Utgitt: 2013
Forlag: Gyldendal
Kilde: Hardcover, 372 sider, lånt på biblioteket

Om forfatteren
Herbjørg Wassmo er født i 1942 og kommer fra Vesterålen. Hun debuterte med diktsamlingen Vingeslag i 1976. Hun ble tildelt Den norske Bokhandlerforenings pris for Dinas bok i 1990 og har fått flere andre priser for sine bøker, blant annet Kritikerprisen, Bokhandlerprisen, Amalie Skram-prisen og Nordisk Råds litteraturpris (Kilde: Disse øyeblikk, permen).

Om boken
Disse øyeblikk er en roman om en forfatters liv fra hun er helt ung til hun står frem som etablert kunstner. Herbjørg Wassmo skriver om vaklende selvtillit og kamp for å bli til noe,
om drømmer og standhaftig vilje til å skape. Det er også historien om nær norsk fortid, utdannelse og familieliv i en brytningstid. Det handler om lengsel etter en kjærlighet hun ikke tror på, og om svik. Og om å være inntrykksvar og innestengt i sin egen steilhet 
(hentet fra bokens bakside).

2014-06-01 11.43.44

Det er viktig med utsikt som matcher omslaget på boken man leser 🙂

Hva syntes jeg?
Dette er en sånn bok jeg synes det er vanskelig å skrive om etter at jeg har lest den. Den må liksom synke inn litt. Nå har den sunket inn i nesten en uke og jeg finner det fremdeles ikke lett å sette min mening ned i ord. Disse øyeblikk er en bok utenom det vanlige. Mener jeg det på en positiv måte? Ja, jeg tror det. Den satte spor etter seg. Den ga rom for ettertanke, både mens jeg leste den og etterpå. Jeg har tenkt på boken flere ganger etter at jeg ble ferdig med den, og det må vel være det som kjennetegner en god bok? At den ikke går i glemmeboksen med en gang du legger den fra deg. Den er uansett fin, så jeg anbefaler deg å lese den.

Disse øyeblikk er nominert til Bokbloggerprisen 2013 og om du klikker her kan du lese mange andre flotte omtaler av boken.

9 thoughts on “Bokomtale: Disse øyeblikk

  1. Noen bøker er slik, vanskelige å skrive om. Jeg ble i alle fall positivt stemt til boken som ligger på biblioteket og venter på meg, tenkte å hente den i dag 🙂

  2. Ja, noen bøker er virkelig vanskelige å skrive om! Men samtidig vil man jo skrive omtale kort tid etter, for ellers kan man glemme detaljene osv. Hmm, valgvalg 🙂

    Har kun lest en bok av denne forfatteren, og den tror jeg het «Den blinde glassveranda».
    – Siri

  3. Tilbaketråkk: Mai og juni – en oppsummering | Lesehesten

Legg igjen en kommentar

