Bokomtale: Marekors

marekorsForfatter: Jo Nesbø
Forlag: Aschehoug
Utgitt: 2003
Kilde: Pocket, kjøpt, 420 sider

Om forfatteren
Jo Nesbø er født i 1960 og kommer fra Molde. Han er utdannet siviløkonom og finansanalytiker fra Norges Handelshøyskole, men jobber som forfatter og musiker idag. Han ble kjent med popgruppa Di Derre hvor han var vokalist og låtskriver. I 1997 debuterte han som forfatter med kriminalromanen Flaggermusmannen, som var første bok i serien om Harry Hole. Han har også suksess som barnebokforfatter med sine Doktor Proktor-bøker. Nesbø har blant annet vunnet Glassnøkkelen, Rivertonprisen og Bokhandlerprisen (Kilde: Wikipedia).

Om boken
En hetebølge har rammet et feriestille Oslo. I en leilighet ved Vår Frelsers Gravlund begynner det å dryppe fra etasjen over og ned i en kasserolle med poteter. Det danner seg små, svarte klumper i det kokende vannet. Samtidig – i sin leilighet i Sofies gate – ligger førstebetjent Harry Hole på gulvet – forfyllet, forlatt og oppsagt. Han har sviktet alle sine nærmeste i sin fanatiske, men mislykkede jakt på å avsløre politikollegaen Tom Waaler som morder. Og om fire uker har ikke Harry lenger noen jobb. Han vekkes av en telefon fra sjefen for Voldsavsnittet. En myrdet kvinne med en avklippet pekefinger er funnet. Harry Hole har fått sitt siste oppdrag. Sammen med den eneste andre førstebetjenten som ikke er på ferie: Tom Waaler. Og det meldes at temperaturen i Oslo vil fortsette å stige i dagene som kommer… (Fra bokens bakside).

Hva synes jeg?
Dette er femte bok i rekken av Harry Hole-bøker og også den femte jeg leser. Jeg har sagt det før og jeg sier det igjen. Jeg liker bøkene bedre og bedre jo flere jeg leser av dem. Jeg har ikke lest noen av disse bøkene på rad, det går alltid noen andre bøker før jeg leser videre på serien, men når jeg plukker opp en Harry Hole-bok, kjenner jeg meg umiddelbart igjen i hans verden, og det er en verden jeg liker meg i. Også har jeg veldig sansen for måten Nesbø skriver på.

 

2 thoughts on “Bokomtale: Marekors

  1. Helt enig! Jeg har lest dem alle sammen og de er virklig gode. Det er nesten så jeg skulle ønske jeg ikke hadde lest dem slik at jeg kunne lese dem for første gang nå 🙂

  2. Tilbaketråkk: Mai og juni – en oppsummering | Lesehesten

Legg igjen en kommentar

