Bokomtale: City of Fallen Angels

20140629-093601-34561739.jpgForfatter: Cassandra Clare
Forlag: McElderry Books
Utgitt: 2011
Kilde: Pocket, kjøpt, 424 sider

Krigen er over og Clary er tilbake i New York. Hennes mor og Luke skal gifte seg og Clary er i full gang med å trene til å bli en Skyggejeger. Men ikke alt er en dans på roser. Noen eller noe myrder Skyggejegere i New York. Og i tillegg begynner Jace å trekke seg vekk fra Clary. Noe ett eller annet sted er fryktelig galt.

Fjerde bok i serien The Mortal Instuments skuffer ikke. Selv om jeg synes det går litt sånn halvtregt i starten tar det seg opp etter hvert og mot slutten klarer jeg nesten ikke legge boken fra meg. Jeg har sagt det før, og jeg sier det igjen. For meg er det et av de sikreste tegnene på at du leser en god bok.

Jeg har fundert litt på hvorfor jeg liker bøkene i denne serien så godt, og måten Clare skriver på. Selvfølgelig, den har varulver, vampyrer og demoner i seg, men det er noe mer. Clare bruker nemlig sarkasme som eg godt virkemiddel – det liker jeg. Hør bare på disse:

Når Jordan vil gå bort til Maia og snakke med henne, men absolutt ikke burde fordi hun hater ham, gir Simon han beskjed om å bli hvor han er:

«And do what?» Jordan demanded.

«Whatever Praetor Lupus do in this situation. Meditate. Contemplate your Jedi Powers. Whatever. I’ll be back in five minutes, and you better still be here».

Jeg blir nødt å trekke på smilebåndet jeg når jeg leser dette. Akkurat min type humor. Eller når Alec kjenner igjen navnet på Lilith:

«Satrina is one of the seventeen names of Lilith, the mother of all demons. She is why warlocks are called Lilith’s children,» said Alec. «Because she mothered demons, and they in turn brought forth the race of warlocks.»

«And you have all seventeen names committed to memory?» Jordan sounded dubious.

Alec gave him a cold look. «Who are you again?»

Også finne man noen helt geniale metaforer. Slik som denne. Clare får deg virkelig til å se for deg hva som skjer:

Though Alec and Isabelle shouted at them to keep back, they kept moving forward in a wordless, clustering horde, flinging themselves at the Shadowhunters with the self-destructive mindlessness of lemmings hurling themselves over a cliff.

Jeg er allerede godt inne i neste bok i denne serien, City of Lost Souls. Og den ser jammen ikke ut til å skuffe den heller. Så – løp og kjøp!

 

4 thoughts on “Bokomtale: City of Fallen Angels

  1. Jeg har bare lest de tre første men har denne liggende i hyllen. Gleder meg til det blir høst igjen og jeg skal fortsette på serien 🙂

Legg igjen en kommentar

