Bokomtale: The Devil Wears Prada

Jeg må ærlig innrømme at den gangen jeg så filmen The Devil Wears Prada hadde jeg ingen anelse om at den var basert på en bok. Og jeg som alltid leser boken før jeg ser filmen! Og selv om boken alltid er bedre enn filmen er det som regel alltid en nedtur å lese boken etter at man har sett filmen likevel. Men ikke i dette tilfellet gitt. Uttrykket «basert på» fikk en helt ny mening når jeg leste denne boken, for det må jeg si, filmen er faktisk «basert på» boken. Selv om den overordnede historien stort sett er den samme, er mesteparten av detaljene endret på. Men det skal jeg ikke gå så mye inn på her, for dette er jo tross alt en bokomtale.

the devil wears pradaTittel: The Devil Wears Prada
Forfatter: Lauren Weisberger
Utgitt: 2003
Kilde: Lydbok, 14 timer og 4 minutt
Forlag: Books on Tape
Stemme: Bernadette Dunne

Om boken
Andrea Sachs er akkurat ferdig med college, har vært på reise et par måneder og pådratt seg en sykdom som det har tatt enda et par måneder å bli frisk fra. Nå crasher hun på bestevenninnen, Lily, sin sofa på Manhattan, New York, og leverer ut jobbsøknader til tilfeldige steder delvis fordi Lily er lei av å ha henne der, delvis fordi hun tross alt trenger en jobb. Overraskende nok får hun jobben som Miranda Priestleys juniorassistent. Priestley er redaktør i Runway, selveste motemagasinet med stor m, og hun er en tyrann. Men et år som assistent for henne åpner dører til at Andrea kan gjøre «hva hun vil» etterpå. Snart jobber hun 24/7 og både kjæreste, bestevenninne og familie får lide for det. Er det verdt det?

Min mening
La oss bare først og fremst bli enige om at dette ikke er noe særlig dyp litteratur. Jeg kategoriserer slike bøker innenfor chick-lit, strandlitteratur og lett litteratur. Men det er underholdende. Når man jogger, kjører bil eller bare trenger å koble av uten å tenke for mye er slik litteratur perfekt. Og jeg likte boken MYE bedre enn filmen, selv om jeg likte filmen også. Man får mye mer forståelse og perspektiv av både Andrea og Miranda i boken. Så om du liker denne typen litteratur, kan jeg absolutt anbefale å lese denne.

One thought on “Bokomtale: The Devil Wears Prada

1. Tilbaketråkk: Bokomtale: Revenge Wears Prada | Lesehesten