Bokomtale: Hobbiten

HobbitenForfatter: J. R. R. Tolkien
Forlag: Tiden
Utgitt: Første gang på originalspråket (engelsk) i 1937. Første gang på norsk i 1972. Min utgave (8. utgave, 3. opplag) i 2013.
Kilde: Pocket, kjøpt, 283 sider

Hva handler boken om?
Handlingen i boken er vel kjent for de fleste, spesielt etter at filmene begynte å komme. I korte trekk: Bilbo blir oppsøkt av Gandalv og dvergene og blir tatt med på en reise for å gjenerobre dvergenes skatt fra dragen Smaug i Ensomfjellet. De drar dit (spoileralert, men sannsynligvis vet du allerede hva som skjer nå), får tilbake skatten og Bilbo drar hjem igjen.

Bokens oppbygning…
…synes jeg det er verdt å nevne. Den består av 19 kapitler, og hvert kapittel er sitt eget lille eventyr inni selve eventyret (jeg sier eventyr, for dette er tross alt en barnebok). Og selv om hvert kapittel tar oss videre i det store eventyret, kunne nesten også hvert kapittel hvert et frittstående lite eventyr. Jeg liker denne måten å bygge opp boken på, det faller veldig i smak og jeg kan ikke huske å ha vært borti det før.

Språket
Jeg vil gjerne gi språket i denne boken et eget avsnitt. Nå har jeg lest den på norsk og ikke på engelsk som er originalspråket den er skrevet på, så jeg vet ikke om man får samme opplevelsen der. Men på norsk kommer det i hvert fall veldig tydelig frem i språket at dette er en barnebok. Hør bare på dette, som er fra når Bilbos følge blir angrepet av orker, og se gjerne for deg en orkscene i en av filmene samtidig, som er temmelig ekle, skumle og grusomme:

Det lød virkelig skremmende.

Javel, nå ble jeg redd, hehe. Tydelig ment for barneører. Denne også, når de sitter i trær i myrkskog og blir jaget av varger, så tenker Gandalv:

…å føle at de var kommet seg opp i en riktig lei knipe og ikke egentlig hadde sluppet vekk i det hele tatt.

Også har Tolkien noen mildt sagt geniale metaforer (og jeg liker jo dem så godt):

Så lydløst gikk han at røyk båret på en lett bris knapt kunne ha laget mindre støy.

Ringen
Jeg vil også ta med et lite avsnitt fra når Bilbo finner ringen, bare fordi det er gøy å vite når ringen blir nevnt for første gang og hvordan Bilbo fikk tak i den. Og vet du ikke hvilken ring det er snakk om kan du gå å legge deg (evt. lese/se Ringenes Herre).

Det gikk rundt for ham, og han kunne ikke engang si sikkert hvilken retning de hadde løpt i da han ramlet. Han gjettet som best han kunne og kravlet et ganske langt stykke, helt til hånden hans plutselig kom borti noe som kjentes ut som en liten kald metallring som lå på gulvet i tunnelen. Det var et vendepunkt i livet hans, men det visste han ikke.

Andre ting jeg likte
Bakerst i boken finner vi først Thrors kart over Ensomfjellet og hvor den hemmelige døren befinner seg og deretter et kart over hele Villendland. Disse finner jeg veldig hjelpsomme å gå bak å titte på etter hvert som jeg leser (pluss at jeg er kartnerd med stor n og liker å lese kart).

image

Så hva syntes jeg om boken da?
Du har kanskje gjettet det allerede, men Hobbiten får tommel opp fra meg. På forhånd føltes det litt som pliktlesing fordi jeg har sett de to første filmene pluss at det er en bok «alle med respekt for seg selv burde lese». Men når jeg først var igang føltes det ikke som pliktlesing i det hele tatt. Det var veldig interessant å lese boken bak filmene, spesielt med tanke på at det egentlig er en barnebok og filmene ikke er barnevennlige i det hele tatt. Forresten er det ganske utrolig at de klarer å dra tre filmer ut av en så tynn bok. Det er som om du skulle laget fem filmer av den femte Harry Potter-boken. Men uansett, Hobbiten er definitivt en bok du burde ta deg tid til å lese 🙂

2 thoughts on “Bokomtale: Hobbiten

  1. I krigen ved ensomhetsfjellet, blir det skildret at det fosset svart blod ut av troll. Kan vell si dette er barnebok noen steder og ungdomsbok andre steder?

Legg igjen en kommentar

